Журнал «Филоlogos»

Аннотации статей.

Аль-Фоади Р.А.. СЕМИТСКО-ИНДОЕВРОПЕЙСКАЯ ФОНОГРАММАТИЧЕСКАЯ БЛИЗОСТЬ В АРАБСКОМ И РУССКОМ ЯЗЫКАХ

В статье автор рассматривает роль фонограмматики в раскрытии семитско-индоевропейской близости в арабском и русском языках. Автор анализирует механизм звуковых количественных изменений фонограмматики в арабском и русском языках. Важным представляется тот факт, что звуковые количественные изменения консонантов способны выразить все семантические и грамматические значения языка.
The article considers the role of phonogrammar in exposing the semitic-Indo-European proximity in Arabic and Russian. The author analyzes the mechanism of changing sound quantity of phonogrammar in Arabic and Russian. The changes of sound quantity of consonants are able to express all semantic and grammatical meanings of language, which looks as a very important fact.

Архипова Ю.Е.. РЕПРЕЗЕНТАЦИЯ КОНЦЕПТА «SENSE» В ТВОРЧЕСТВЕ Д. ОСТИН

Статья посвящена исследованию концепта «sense» как одного из наиболее характерных для творчества Джейн Остин концептов английскости, дается определение понятия «художественный концепт» и методика его анализа, а также прослеживается, как концепт «common sense» реализуется в романах английской писательницы, раскрываются исторические предпосылки его формирования, смысловое наполнение концепта «sense», его эволюция, доказывается превалирующая роль концепта как в развитии действия, так и в изображении внутреннего мира героев в последнем знаковом романе Джейн Остин «Убеждение» («Доводы рассудка»).
The article is devoted to the research of the concept “sense” as one of the typical concepts of englishness for the Jane Austen writing, the article gives the definition of the term “art concept” and here is given a way how the concept “common sense” is realized in novels of English writer, historical prerequisites of its formation, semantic filling of a concept “sense”, its evolution are revealed, the prevailing role of a concept both in action development and in the image of an inner world of heroes in the last Jane Austen’s sign novel "Persuasion" is proved.

Бессмертнова С.В.. СОСТОЯНИЕ ПРИНУЖДЕНИЯ К ПОГРАНИЧНОЙ СИТУАЦИИ В ЦИКЛЕ АНТИФАШИСТСКИХ СЦЕН «СТРАХ И НИЩЕТА В ТРЕТЬЕЙ ИМПЕРИИ» Б. БРЕХТА

В статье рассматриваются нарративные особенности изображения экзистенциального мотива пограничных ситуаций в цикле драматических произведений. Среди таких особенностей выделяются: расстановка субъектов пограничных ситуаций на разных дискурсивных уровнях, нарративная дистанция, усиливающая эффект удаленности от пограничной ситуации, движение экзистенциально нагруженных деталей в режиме фигура-фон, диегетический сдвиг (смена нарративных инстанций и нарраторов-акторов). Все эти нарративные приемы выполняют очуждающую программу, провоцируя критическое сознание реципиента.
The article analyzes narrative features of representing the existential motive of borderline situations in a cycle of dramatic works. Among these we focus on: the disposition of the subjects of borderline situations at different discursive levels, narrative distance, reinforcing the effect of one's distancing from the situation, the movement of existencially loaded detail within the mode of figure - background, diegetic shifts (switching narrative instances and actors). The given narrative techniques are believed to perform the programme of Brechtian "Verfremdungseffekt", thus trigging the recipient's critical thinking.

Борисова Н.В.. МИХАИЛ ПРИШВИН: «ВЕСТНИК РАДОСТИ»

Михаил Пришвин, обративший «свою жизнь в слово», был тем редким писателем, который в своем творчестве призывал к обретению «радости бытия» вопреки всем вызовам и соблазнам реальности. Чувство радости, в представлении Пришвина, имеет духовную основу, рождая в человеке стремление обрести особый путь к творческому созиданию. Слово «радость» в дневниках и художественном дискурсе писателя является ключевой лексемой, которая несет особую функциональную нагрузку. Главным источником радости становится природный мир, его ритмы, его звуки, ароматы - все, что может «встряхнуть», исцелить душевные и духовные недуги человека, вернуть его на единственно верный путь - единения со всем миром. Стремление к радости через преодоление страданий становится не философией выживания, а настоящей философией жизни.
Mikhail Prishvin, who changed "life into the word", was that rare writer who in his artistic creativity called for finding "happiness" in spite of all the challenges and temptations of reality. The feeling of happiness has a spiritual basis, creating in man the desire to find a special way to artistic creation. The word "happiness" in the diaries and prose of writer is a key lexeme, which has a particular function. The main source of happiness becomes the natural world, its rhythms, its sounds and smells - anything that can "shake", to heal mental and spiritual illnesses of man, to bring him back to the only truthful path of unity with the world. The pursuit of happiness through the overcoming of suffering is not a philosophy of survival, it is philosophy of life.

Варнаева А.Е.. ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ ЭЛЕМЕНТАМИ МНОЖЕСТВА ВНЕ СОЧИНИТЕЛЬНОЙ КОНСТРУКЦИИ

Сочинительная конструкция отличается от подчинительной конструкции элементами. В подчинительной конструкции называются элементы разных множеств; в сочинительной конструкции - одного множества. Отношения между элементами одного множества бывают и не в сочинительной конструкции. Важно знать, почему последние не считаются сочинительными конструкциями. Частица "не" выражает треугольник, однако один из двух равноправных компонентов не назван. В предложениях с предлогом ''вместо'' элементы одного множества названы, но они не образуют сочинительный треугольник.
Сoordinating construstions differs from subordinating constructions by their elements. Elements of diffrent sets are named in a subordinating construction, whereas elements of only one set are named in a coordinating construction. Relationships between elements of the set can be met not only in the coordinating constructions. It’s important to know why this type of constructions is not considered as a coordinating one. Particle "no" expresses a triangle, but one of two equal components is not named. The proposals with the preposition ''instead of'' elements of one set are named, but they do not form a coordinative triangle.

Дуринова Г.В.. РУССКИЙ СОЦИАЛЬНО-ПОЛИТИЧЕСКИЙ ЯЗЫК ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XVIII-НАЧАЛА XIX ВВ

Исследователями неоднократно отмечалось, что смысловая динамика терминов политического языка раскрывают себя в текстах «интеллектуалов» (публицистика), противостоящих «режиму» (официально-правовые документы). В статье рассматриваются три аспекта формирования и развития русского социально-политического дискурса: «дуализм» славянских и русских языковых форм, трансформация смысла при переводе политических текстов с французского языка (на примере «Наказа» Екатерины II), системные различия «официального» и «неофициального» языков (например, отношения синонимии или антонимии лексем гражданин-подданный).
It has been showed already that the semantic dynamism of the sociopolitical terms takes its origins from the opposition between the texts written by the “intellectuals” and created by the “regime” (official documents). The article proposes the analyze of aspects important to the formation of Russian sociopolitical language: the “dualism” of the Slavic and Russian linguistic forms, the transformation of the meaning of translated French political texts (“Instruction” by Catherine II), the systematical differences between the “official” and “non official” languages (such as synonymic or antonymic relations between the words citizen-subject).

Иванюк Б.П.. ЭПИСТОЛА СТИХОТВОРНАЯ (СЛОВАРНЫЙ ФОРМАТ)

Словарная статья предлагает жанрологическое описание стихотворной эпистолы в двух ее модификациях - послании и письме. Выявлена структурная роль участников эпистолярного общения - адресанта и адресата. Представлены типологические варианты эпистолы (диалогическая и монологическая, реальная и мистифицированная, авторская и персонажная), выявлены атрибутивные и факультативные признаки жанрового стиля, многообразие его речевых и композиционных фигур, отмечены факты скрещивания эпистолы с разными жанровыми формами, ее циклизации, обозначены активные периоды в истории мирового эпистолярия.
Dictionary entry offers genrelogical description of a poetic epistle in its two versions - the message and the letter. The author points the structural role of members in the epistolary communication - the sender and the recipient. The paper describes typological variations of a poetic epistle (dialogic and monologue one, real and mystified representation, author’s and character’s versions), identifies attribute and optional features of the genre style, the diversity of its speech and compositional figures, points the facts of epistle crossing with different genre forms, its cyclization, indicates active periods in the history of world epistolary

Комуцци Л.В.. ГЕНЕАЛОГИЧНОСТЬ И ИНТЕРТЕКСТУАЛЬНОСТЬ ПРОЗЫ ДЖ. ДЖОЙСА

В статье рассматривается уникальное соединение генеалогичности и интертекстуальности в концепции художественного письма Дж. Джойса. Новаторски применив технику интертекстуальности, главным образом, в «Улиссе» и «Поминках по Финнегану», Джойс предвосхитил постструктурализм: идеи «смерти автора» Р. Барта и ризомы Ж. Делеза и Ф. Гваттари. В то же время Джойс создавал свои произведения по принципу преемственности, который был «генетически» заложен схоластической системой его образования и сформулирован в виде эстетической теории «Ритма красоты» в романе «Портрет художника в юности».
The article focuses on the unique combination of genealogy and intertextuality in J. Joyce’s theory of artistic creation. Having applied the innovative intertextual technique of writing, mainly in “Ulysses” and “Finnegan’s Wake”, Joyce became a precursor of R. Barth’s idea of “the death of the author” and G. Deleuze and F. Guattari’s rizoma. At the same time, Joyce created his works on the principle of continuity, which was “genetically” encoded in his mind by a scholastic education and formulated as “The rhythm of beauty” in “The Portrait of an Artist as a Young Man”.

Лебедева В.Ю.. ВСТРЕЧА СО СМЕРТЬЮ В РАССКАЗЕ В. НАБОКОВА «БРИТВА»

Исследование поэтики рассказов В. Набокова способствует глубокому пониманию его онтологии и аксиологии. В частности, рассказ «Бритва» содержит ценный материал для анализа танатологии писателя. В статье рассматриваются оппозиция витального и мортального начал, проблема метафизической смерти и онтологические пороги персонажей. Значительное внимание уделяется колористической символике (взаимодействие синего, черного и белого цветов) и мифопоэтическому аспекту (антропоморфная персонификация смерти).
The study of the poetics of Nabokov’s short stories provides deep understanding of his ontology and axiologie. In particular, “The Razor” gives a valuable information for analyzing the writer’s art thanatology. The opposition of vitality and mortality, the problem of metaphysical death and the characters’ ontological thresholds are considered in the article. Much attention is given to color symbolism (the interplay of dark blue, black and white colors) and mythopoetics (a personification of death as an anthropomorphic figure).

Никитина О.А.. Дискурсивно-концептологический аспект неологизации словарного состава

В статье обосновывается необходимость включения в исследование неологизации словарного состава дискурсивно-концептологического аспекта. Путем обобщающего и критического анализа существующих подходов к пониманию дискурса и концепта формулируются некоторые теоретические положения. Анализ нового лексического материала позволяет выявить концепты, являющиеся рекуррентными топиками дискурсов в определенный временной период. Новые лексические единицы проходят в дискурсе коммуникативную апробацию, а формирующееся на базе их семантики концептуальное содержание становится доступным другим членам языкового сообщества.
The article postulates that the discursive-coceptological aspect should be included into the study of the vocabularly neologization. By summarizing and critical analysis of existing approaches to understanding the discourse and the concept some basic theoretical principles are formulated. By the analysis of the new lexical material the concepts can be detected which make the recurring discourse topics during a certain time period. The new lexical units are being communicatively tested in the discourse, and their conceptual content becomes comprehensible for the other members of the speech community.

Пашкуров А.Н., Рахманова Л.А.. ФЕНОМЕН М.Ю. ЛЕРМОНТОВА В ЯПОНСКОМ ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИИ XX-XXI вв.: БИОГРАФИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ МИФА

В настоящей статье на основе системного анализа обширного материала исследуются вопросы интерпретации японскими исследователями XX - начала XXI столетий явления Лермонтова в русской литературной культуре. В контексте рассмотрения актуальных проблем диалога восточной и западной культур нами привлекаются и наиболее репрезентативные интернет-источники. Центральная задача предлагагемой работы - анализ генезиса и эволюции лермонтовского мифа в Японии. Главный интересующий нас на данный момент аспект лермонтовского мифа в Японии - биографический.
The article based on systematic analysis of extensive material deals with questions of interpretations of phenomenon of Lermontov in Russian literary culture by Japanese scientists of XX - XXI centuries. In the context of consideration of actual problems of dialogue of Eastern and Western cultures we involve most representative Internet sources. The main task of given article is analysis of genesis and evolution of myth about Lermontov in Japan. The most interesting for us aspect of myth about Lermontov is biographic.

Родионова А.В.. ОСОБЕННОСТИ СУБЪЕКТНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ПОВЕСТВОВАНИЯ В РОМАНЕ Д. РУБИНОЙ «НА СОЛНЕЧНОЙ СТОРОНЕ УЛИЦЫ»

Субъектная организация повествования определяется в первую очередь коммуникативной ситуацией, которую предполагает данный текст. В статье рассматриваются особенности нарративной организации в романе Д. Рубиной «На солнечной стороне улицы». В ходе работы автор ориентировался на важнейший аспект структуры повествовательного текста - типологию повествовательных форм. В анализируемом произведении представлен сложный тип повествователя: перволичный нарратор и субъект речи, передающий слова и мысли персонажей, что свойственно для несобственно-прямого дискурса.
The subject sntucture of the narrative is determined, in its most essential aspect, by the communicative situation implied by the text. The article discusses the peculiarities of the narrative structure in the novel “On the sunny side of the street” by D. Rubina. During work, the author focused towards communicational facet of the structure of narrative text - basically, this is a typology of narrative forms. In this book is presented the complex type narrator: first-person narrator and subject of speech, reports words and thoughts of characters, which is typical for indirect discourse.

Страхов И.И.. МАЛАЯ РОДИНА В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ТВОРЧЕСТВЕ М.М. ПРИШВИНА: ОНОМАСТИЧЕСКИЙ КОММЕНТАРИЙ

В статье через призму литературной ономастики рассматривается эволюция отношения М.М. Пришвина к своей малой родине - селу Хрущеву-Левшину, Елецкому краю и русскому подстепью вообще. Приведен полный перечень топонимов малой родины писателя, вошедших в топонимическое пространство его художественного творчества. К использованию топонимов Елец, Черная слобода, Чернослободская гора, Ямская слобода, Соборная улица, Манежная улица, река Сосна дан ономастический комментарий: указано число словоупотреблений, выделены основные контексты.
This article through the prism of literary onomastics examines the evolution of M.M. Prishvin’s attitude to his native land - Khrushchyovo-Levshino, Yelets region and “Russian forrest-steppe” at all. A complete list of names of the writer's birthplace included in toponymic space of his artistic creativity is given. Onomastic comment (the number of usage, the main contexts) is given to the usage of place names Yelets, Chernaya sloboda, Chernoslobodskaya gora, Yamskaya sloboda, Sobornaya ulitsa, Manezhnaya ulitsa, Sosna river.

Трайковская Н.П.. ЛИНГВОСТИЛИСТИЧЕСКИЕ МАРКЕРЫ ИМПЛИКАЦИИ В СОВРЕМЕННЫХ АНГЛОЯЗЫЧНЫХ РЕКЛАМНЫХ ТЕКСТАХ

В статье рассматривается проблема имплицирования информации в современных англоязычных рекламных текстах. Имплицитность - неотъемлемая категория рекламного текста. Имплицитную информацию маркируют языковые единицы различных уровней. В данной статье рассматриваются лингвостилистические маркеры импликации и выделяются импликат-сравнение, импликат-метафора, импликат-антитеза, импликат-персонификация, импликат-эпитет, импликат-аллюзия. Средства выразительности являются важным языковым элементом имплицирования информации.
The article deals with the problem of implication of information in modern English advertising texts. Implicitness is an integral category of an advertising text. Implicit information is labelled by language units at different levels. This article discusses the linguostylistic markers of implication: implication-simile, implication-metaphor, implication-antithesis, implication-personification, implication-epithet and implication-allusion. Figures of speech are important language elements of information implication.

Шаповалова О.И.. ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЕ ВАРИАНТЫ СЕМАНТИЧЕСКОЙ СТРУКТУРЫ НУМЕРАТИВНЫХ ПРЕДЛОЖЕНИЙ, ОБОЗНАЧАЮЩИХ КОЛИЧЕСТВО

В статье рассматриваются нумеративные предложения, выражающие количество. В данных конструкциях субъект представлен формой родительного падежа, глагол-связка может быть представлен имплицитно, а в признаковой позиции находится числительное или его «заместитель». Анализируются лексико-грамматические варианты наполнения данных обязательных позиций. Рассматривается структурная организация количественных конструкций, их функционирование в речи. Исследование проводится в рамках семантико-функционального синтаксиса с применением методики поаспектного анализа семантико-структурной организации предложений.
The article deals with the Russian numerical sentences expressing quantity. In these constructions the subject is presented by a form of a genitive case, the verb can be presented as implicit, and there is a numeral or its "substitute" in a position of attribute .We analyze lexico-grammatical variants of these obligatory positions, internal structure and functioning of these sentences in speech. Our research is applied the frames of semantic-functional syntax by means of multi-aspect analysis of the semantic and structural arrangement of the sentence.

Шубин Р.В.. Письмо Михаила Пришвина Франклину Рузвельту как поиск личной идентичности

Статья посвящена изучению военных дневников Михаила Пришвина и его рецепции президента США Франклина Рузвельта. Анализируется черновик письма 1943 года, в котором выражены основные постулаты русского самосознания. Особое внимание уделяется образу Всегочеловека, воплощающего в размышлениях русского писателя военных лет борьбу людей за единство и господство в мире. В диалоге с представителем Запада отмечается обращение Пришвина к архетипу русского безмолвия, к амбивалентности, к русскому пониманию личности. В аспекте русской герменевтики Вардана Айрапетяна выделяются присущие русскому фольклорному мышлению понятия личная свобода и родовая свобода.
The article is devoted to the study of military diaries of Mikhail Prishvin and his perception of President USA Franklin Roosevelt. We analyze the draft of a letter in 1943 in which it was expressed basic postulates of Russian identity. Particular attention is paid to the image of a universal man, that embodies in the thinking of the Russian writer wartime struggle of people for unity and domination in the world. In the dialogue with the representative of the West is observed appeal of Prishvin to the archetype of Russian silence, to ambivalence, to the Russian with characteristic of understanding of personality. In the aspect of Russian hermeneutics Vardan Hayrapetyan are distinguished Russian folklore concepts of individual freedom and tribal (generic) freedom.