Журнал «Филоlogos»
Выпуск №3 (42) (2019)
DOI 10.24888/2079-2638-2019-42-3-39-44
СТИХОТВОРНЫЕ БЫЛИНА, ЛЕГЕНДА, СКАЗАНИЕ, ПРЕДАНИЕ (СЛОВАРНЫЙ ФОРМАТ)
Статья предлагает словарное описание четырех, типологически сходных лиро-эпических жанров: былины (авторская стилизация фольклорной былины), легенды (поэтическая обработка сохраненного в коллективной памяти-воображении невероятной истории о необыкновенной личности), сказания (поэтическая обработка сохраненного в коллективной памяти устного рассказа о событиях национального прошлого и его участниках) и предания (пересказ сохраненного в народной памяти-воображении локального события). На материале преимущественно европейской поэзии определяются их мифологические, фольклорные, исторические и литературные источники, степень авторского использования их жанрового потенциала - от парафразы традиционных сюжетов до создания оригинальных; приводятся факты их презентации в разных жанровых, композиционных и стилевых вариантах, скрещивания с иными жанровыми формами. Актуальность статьи заключается в жанрологическом различении этих понятий, теоретическая номинация которых, осложненная поэтической практикой, остается во многом проблемной.
Ключевые слова
былина; легенда; сказание; предание; bylina; legend; tale; tradition
VERSE FORMS OF BYLINA, LEGEND, TALE AND TRADITION (A DICTIONARY FORMAT)
The article offers a lexicographic description of four typologically similar lyro-epic genres: a bylina (a poet's stylization of a folklore bylina), a legend (a poetic treatment of an improbable story about an unusual person that has been retained in the collective memory-imagination), a tale (a poetic treatment of an oral story about the events of the national past and its figures that has been retained in the collective memory), and a tradition (a rendering of a local event that has been retained in people's memory-imagination). Their mythological, folklore, historic and literary sources, as well as the measure of their genre potential's usage by the author, from paraphrasing traditional plots to creating independent ones, is defined relying on the material, mainly, of European poetry. The instances of their presentation in various genre, compositional, stylistic variants, and of their crossing with other genre forms are offered. The relevance of the article is in its drawing a genrelogical discrimination between all these notions whose theoretical nomination, compounded by poetic practice, remains in many respects problematic.