Журнал «Филоlogos»
Выпуск №4 (51) (2021)
DOI 10.24888/2079-2638-2021-51-4-79-85
СИНТАКСИЧЕСКАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ТЕКСТА КАК ФАКТОР ФОРМИРОВАНИЯ ЯЗЫКОВОЙ ЛИЧНОСТИ СОВРЕМЕННОГО ПОДРОСТКА
На основе стилистическо-статистического анализа произведений художественной литературы XIX-XXI вв. делаются наблюдения об изменении синтаксических приоритетов, влияющих в целом на идиостиль подростковой литературы, что влечет за собой качественную трансформацию принципов мышления личности в период ее формирования, приводит к стереотипизации мышления, ослабляет способность эмоциональной рецепции. Актуальность исследования синтаксических и стилистических особенностей языка современной художественной литературы для подростков определяется тем, что при исследовании особенностей формирования и развития языковой личности в современных социально-культурных условиях вопрос влияния грамматики звучащего и печатного текста остается недостаточно изученным, а принципы взаимодействия мышления и языковой рецепции не учитываются при формировании культурно-образовательной среды. Цель статьи - представить функционально-статистический обзор языка подростковой литературы, обосновать идею трансформации грамматико-синтаксического оформления текста изменениями культурных и психических условий развития личности подростка в соответствии с координацией общественных запросов. На основе проведенного эксперимента, направленного на выявление особенностей восприятия обозначенных понятий личностью и социумом, получены авторские результаты: выявлено радикальное отличие грамматико-стилистической организации текстов современной художественной литературы для подростков на русском языке от текстов русской классической литературы и литературы XX века. Представлено обоснование трансформации системы синтаксических приоритетов как принципа коррекции мыслительной рецепции личности. Предложенный в статье метод сопоставительного эксперимента, а также количественные и качественные результаты грамматико-стилистического анализа художественных текстов могут быть использованы в качестве методической основы для проведения аналогичного исследования, что определяет теоретическую значимость исследования. Практическая значимость исследования определяется возможностью использования результатов исследования для коррекции коммуникативно-прагматических условий развития современной художественной литературы средствами языка для стабилизации психолого-социального состояния личности, прежде всего подростковой.
SYNTACTIC ORGANIZATION OF A LITERARY TEXT AS A FACTOR IN THE FORMATION OF THE LINGUISTIC PERSONALITY OF A MODERN TEENAGER
Based on the stylistic and statistical analysis of works of fiction of the XIX-XXI centuries, observations are made about the changes in syntactic priorities that affect the idiosyncrasy of adolescent literature in general, which entails a qualitative transformation of the principles of thinking of the individual during its formation, leads to stereotyping of thinking, weakens the ability of emotional reception. The relevance of the study of the syntactic and stylistic features of the language of modern fiction for teenagers is determined by the fact that when studying the peculiarities of the formation and development of a linguistic personality in modern socio-cultural conditions, the question of the influence of grammar of sounding and printed text remains insufficiently studied, and the principles of interaction of thinking and language reception are not taken into account in the formation of cultural and educational environment. The purpose of the article is to present a functional and statistical review of the language of adolescent literature, to substantiate the idea of the transformation of the grammatical and syntactic design of the text by changes in the cultural and mental conditions of the development of a teenager's personality in accordance with the coordination of public requests. On the basis of the conducted experiment aimed at identifying the peculiarities of perception of the designated concepts by the individual and society, the author's results were obtained: a radical difference in the grammatical and stylistic organization of the texts of modern fiction for teenagers in Russian from the texts of Russian classical literature and literature of the XX century was revealed. The substantiation of the transformation of the system of syntactic priorities as a principle of correction of the mental reception of personality is presented. The method of comparative experiment presented in the article, as well as quantitative and qualitative results of grammatical and stylistic analysis of literary texts can be used as a methodological basis for conducting a similar study, which determines the theoretical significance of the study. The practical significance of the study is determined by the possibility of using the results of the study to correct the communicative and pragmatic conditions of the development of modern fiction by means of language to stabilize the psychological and social state of the individual, especially the adolescent.
Список литературы
-
Нейропсихолингвистика: Хрестоматия / сост. К.Ф. Седов. М., 2009.
-
Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. М., 2007.
-
Шаталова О.В. Синтаксическая характеристика языковой личности: монография. 2-е изд., испр. и доп. Елец, 2020.
-
Goddard C. Cognitive Linguistics. URL: https://www.researchgate.net/publication/346812260 (дата обращения: 23.10.2021).
-
Mieroop Van de D. An integrated approach of quantitative and qualitative analysis in the study of identity in speeches // Discourse and Society. 2005. Vol. 16(1). P. 107-130.
-
Mogenzen T. Syntax Analysis. URL: https://www.researchgate.net/publication/251409094 (дата обращения: 11.11.2021).
-
Mukařovsky J. Kapitoly z česke poetiky. Praha, 1948.
-
Purba N. The Role of Psycholinguistics in Language Learning and Teaching // Teaching of English Language and Literature Journal. URL: https://www.researchgate.net/publication/334794715 (дата обращения: 16.08.2021).
-
Ratner N., Berko Gleason J. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. URL: https://www.researchgate.net/publication/313729357 (дата обращения: 01.10.2020).
-
Slay H., Smith D. Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities // Human Relations. 2011. Vol. 64(1). P. 85-107.
-
Schwieter J., Benati A. Psycholinguistic and Neurolinguistic Methods. URL: https://www.researchgate.net/publication/334034634 (дата обращения: 04.12.2020).