Журнал «История: факты и символы»
Выпуск №9 (4) (2016)
ПОВСЕДНЕВНАЯ ЖИЗНЬ СТУДЕНТОВ ТЕХНИКУМОВ САРАТОВА В 1930-е ГОДЫ
В статье, на основе впервые вводимых в научный оборот источников рассматривается повседневная жизнь студентов техникумов Саратова На основании архивных материалов воссоздана картина повседневной жизни студентов техникумов провинциального города в 1930- е годы. В статье рассматриваются условия жизни и материально бытовое состояние студентов техникумов Саратова 1930-х годов. Анализируется уровень доходов преподавателей и студентов, их материальные возможности для приобретения необходимых товаров и оказанию услуг. Изучение повседневной жизни студентов техникумов Саратова в 1930- е годы позволяет через морально-этические установки этой социально-демографической группы понять специфику ее корпоративных представлений. Изучение повседневности позволяет заглянуть во внутренний мир человека, определить поведенческие нормы, их границы. Студенчество тех лет находилось в постоянном внутреннем поиске, в процессе которого формировалось мировоззрение, убеждения, устремления, интересы, мотивация. Именно эти качества, являются той основой, из которой объективно выводятся особенности студенчества как самостоятельной социальной группы.
Ключевые слова
бытовые условия; учебный процесс; студенты; техникумы; материальная обеспеченность; кружки; Саратовский библиотечный техникум; Нижне-Волжский край; практика; Саратовский техникум физической культуры; общежития; living conditions; educational process; students; c
THE EVERYDAY LIFE OF STUDENTS COLLEGES OF SARATOV IN THE 1930-IES
In the article, on the basis of first introduced into scientific circulation sources, examines the everyday life of students of technical schools of Saratov. To the beginning 1930-x years Saratov was the centre of the largest agricultural regions in the country. The result of the administrative-territorial zoning may 21, 1928, Saratov was initially a center of the lower Volga region, renamed by the decree of the Central Executive Committee of June 11, 1928 in lower Volga Krai. New administrative-territorial education included the ASSR of the Volga Germans, Kalmyk Autonomous oblast, Astrakhan, Stalingrad, Saratov province, and a large part of the Pugachev uyezd, Samara province with a total area of 324 thousand sq. km. and a population of 5 million 714 thousand people. Saratov was the largest city of the region as populous (215 thousand), and budget (of 6.7 million) and even more on the development of culture and science. The leading role in the structure of the industry belonged to industries related to agriculture: the distillation of mill production, tanning, and others. In the region there was a situation which demanded decisive action on the development of industrial production. This state of Affairs in industry and agriculture eventually affected the state of the network and specialization of educational institutions, preparing for these shots. In connection with the policy to eradicate illiteracy in Saratov in the beginning 1930-x years, open technical schools, with pedagogical bias: physical education, library, second pedagogical foreign languages. Specialty educational institutions is largely determined by the everyday life of the institution, however, it is possible to allocate common features: financial disorder, poor training and moral character of the students of those years. The study of the everyday life of pupils of Saratov in the 1930 - ies allows using ethical installation of this socio-demographic group to understand the specifics of its corporate views. The study of everyday life provides a glimpse into the inner world of man, define behavioral norms, their boundaries. The students of those years, was in constant inner search, which formed the worldview, beliefs, aspirations, interests, motivation. These qualities are the Foundation from which objectively displays the characteristics of the student body, as a separate social group. The article discusses living conditions and household material status of pupils of the Saratov 1930-ies. Examines the level of income of teachers and students, their financial capacity to purchase essential goods and services. Based on archival materials recreated picture of everyday life of pupils of a provincial town in the 1930 - ies.
Список литературы
-
Гессен С. Я. Вопросы потребления пищевых продуктов Нижне-Волжском крае // Нижнее Поволжье. 1931. № 8-9.
-
Государственный архив новейшей истории Саратовской области. Ф. 333. Оп. 1.
-
Государственный архив новейшей истории Саратовской области. Ф. 594. Оп. 1.
-
Государственный архив Российской Федерации. Ф. А-374. Оп. 27.
-
Государственный архив Саратовской области. Ф. Р-2026. Оп. 2.
-
Государственный архив Саратовской области. Ф. Р-2108. Оп. 2.
-
Лебина Н. Б. Энциклопедия банальностей. Советская повседневность: контуры, символы, знаки. СПб.,2006.
-
Очерки истории Саратовского Поволжья. Под редакцией Ю. Г. Голуба. 1917 - 1941. Т.3. Ч.1. Саратов, 2006.
-
Самохин А. Н., Логинова В. С. Саратовский библиотечный техникум: первый опыт подготовки библиотечных кадров в саратовском крае // Повышение качества профессиональной подготовки будущих учителей: Сб. науч. ст. - Саратов: Наука, 2010.
-
Сборник статистических сведений по Саратовскому краю за 1934 г. Саратов, 1935.
-
Семёнов В. Н., Семёнов Н. Н. Весна на Рабочей улице. Очерки быта саратовской семьи 30-50-х годов прошлого века. Саратов, 2012.