Журнал «История: факты и символы»
Выпуск №4 (25) (2020)
УДК 94(597)+325.8
DOI 10.24888/2410-4205-2020-25-4-145-155
СОЗДАНИЕ И ЭКСПЛУАТАЦИЯ «ТРОПЫ ХО ШИ МИНА» НА НАЧАЛЬНОМ ЭТАПЕ ВОЕННОЙ ИНТЕРВЕНЦИИ США В ИНДОКИТАЕ 1965-1967 ГГ. ПО МЕМУАРАМ ВЬЕТНАМСКИХ УЧАСТНИКОВ ВОЙНЫ
Статья посвящена истории создания транспортной инфраструктуры материального обеспечения Народных Вооруженных сил Освобождения (НВСО) и Вьетнамской Народной Армии (ВНА) «Тропы Хо Ши Мина» в начальный период интервенции США в Индокитае 1964-1967 гг. Работа построена с привлечением мемуаров - переводов воспоминаний вьетнамских участников боевых действий в Южном Вьетнаме, бойцов и командиров ВНА. Указанные материалы размещены в монографиях американских и вьетнамских исследователей индокитайского конфликта 1960-1970-х гг. На протяжении вьетнамской войны главным критерием не только успешных действий, но и существования НВСО-ВНА было снабжение их оружием, боеприпасами, горючим. С этой целью в 1950-1960-х гг. в Южном Вьетнаме Лаосе, Камбодже была создана секретная разветвленная структура коммуникаций, складов, получившая наименование «Тропа Хо Ши Мина». По этой магистрали шел основной поток оружия, боеприпасов, продовольствия для НВСО-ВНА. На всех участках «Тропы Хо Ши Мина» располагались склады, автомастерские, заправочные станции, укрытия. Несмотря на масштабное противодействие частей специального назначения, ВВС США, в течение всего периода вьетнамской войны транспортное сообщение успешно функционировало.В данной статье рассмотрена история строительства и модернизации «Тропы Хо Ши Мина» на рубеже 1950-1960-х гг и в начальный период военной интервенции США в Индокитае 1965-1967 гг. Автор уделил внимание некоторым особенностям использованияобъектов этой магистрали в ходе вьетнамской войны. В статье рассмотрены проблемы переправки грузов различными способами: от пеших носильщиков до автотранспорта.Особое внимание уделено автором анализу условий жизни и работы строителей «Тропы Хо Ши Мина». Вьетнамские военные и рабочие страдали от недоедания, болезней, но выполняли работы. Автор пришел к выводу, что во время американской агрессии во Вьетнаме НВСО-ВНА построили и эффективно эксплуатировали секретную разветвленную транспортную инфраструктуру.
ESTABLISHMENT AND OPERATION OF THE "HO SHI MINA TRAIL" AT THE INITIAL STAGE OF THE US MILITARY INTERVENTION IN INDOCHINA 1965-1967. ON THE MEMOIRS OF VIETNAM WAR PARTICIPANTS
The article devoted to the history of the creation and modernization of the transport infrastructure of material support People’s Liberation Armed Forces (PLAF) and People’s Army of Vietnam (PAVN) at the turn of the 1950-1960s and during initial period of the United States intervention in Indochina 1964-1967. The work is built with the assistance of a memoir - translations memories combatants in Indochina, soldiers and commanders of Army of United States America and the People’s Liberation Armed Forces (PLAF). The materials housed in the monographs of American and Vietnam researchers of the Indochina conflict, 1960-1970-s. During Vietnam war the main criterion not only for successful actions, but also for existence PLAF-PAVN was the supply of weapons, ammunition, fuel. For this purpose in 1959-1967 in Vietnam, Laos and Cambodia was ramified secret structure of communications, warehouses was created, which received the name “Ho Chi Minh Trail”. The main flow of weapons, ammunition, food for PLAF went along this highway. In all areas “Ho Chi Minh Trail” were situated stocks, auto repair shops, gas stations, shelters. Despite large-scale opposition from special forces, U.S. Air Force, during Vietnam war transport links of “Trail” were functioning successfully.The author paid attention to some features of use of facilities of this highway during Vietnam war. The article deals with the problems of transporting goods in various ways - from foot porters to vehicles. Special attention is paid by the author to the analysis of the living and working conditions of builders of “Ho Chi Minh Trail”. The Vietnamese combatants and workers suffered from malnutrition and disease, but successfully completed the works. The author concluded, that during American aggression in Vietnam PLAF-PAVN built and effectively operated secret extensive transport infrastructure.
Список литературы
-
Appy C.G. Vietnam. The Definitive Oral History, Told from All Sides. N.Y.: Viking, 2008. 574 p.
-
Barrett D.M. Lyndon B. Johnson’s Vietnam Papers: a documentary collection. Texas A and M University Press, 1998. 869 p.
-
Dong Si Nguyen. The Trans -Truong Son Route. Ha Noi: The Gioi Publishers, 2005. 338 p.
-
Hoang Khoi. The Ho Chi Minh Trail. Ha Noi: The Gioi Publishers, 2001. 109 p.
-
Hamilton-Merritt, J. Tragic Mountains: The Hmong, the Americans, and the Secret Wars for Laos, 1942-1992. Bloomington. Ind., 1993. 580 p.
-
Karnow, S. Vietnam. A History. N.Y.: Pimlico, 1991. 768 p.
-
Kutler, S. Encyclopedia of the Vietnam War. N.Y.: Simon and Schuster Macmillan, 1996. 711 p.
-
Le Cao Dai. The Central Highlands. A North Vietnamese Journal of Life on the Ho Chi Minh Trail 1965-1973. Ha Noi.: The Gioi Publishers, 2004. 527 p.
-
Lewy, G. America in Vietnam. N.Y.: Oxford University Press, 1978. 479 p.
-
Maclear, M. Vietnam: The Ten Thousand Day War. A Thames Mandarin Paperback, 1991. 492 p.
-
Moyar, M. Triumph Forsaken. The Vietnam War, 1954-1965. N.Y.: Cambridge University Press, 2006. 512 p.
-
Olson, J.S. Roberts R. Where the Domino Fell. America and Vietnam 1945 to 1990. N.: St. Martin’s Press, 1991. 321 p.
-
Rottman, G. L. Viet Cong Fighter. Oxford: Osprey Publishing Ltd., 2007. 64 p.
-
Robbins, C. The Ravens. Pilots of the Secret War of Laos. Asia Books, 2001. 476 p.
-
Zumwalt, J.G. Bare Feet, Iron Will. Stories from other’s Side of Vietnam’s Battlefields. Fortis Publication, 2010. 336 p.