Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №32 (4) (2015)
ПОЛИТИКА ЕВРОПЕЙСКОГО СОЮЗА В ОБЛАСТИ ЯЗЫКОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Статья посвящена анализу языковой политики Европейского союза последних десятилетий. В статье представлены основные направления развития языковой политики в области изучения иностранных языков. Анализ документов показал, что главной стратегией является изучение 3 языков: родного и 2-х иностранных. Данные тенденции закреплены в ряде основополагающих документов, принятых на уровне Европейского союза. В статье отмечается, что политика многоязычия Европейского союза имеет 2 аспекта: стремление защитить богатое языковое разнообразие; содействие изучению различных языков Европы. Автор также рассматривает учебные программы и программы по обмену, которые направлены на укрепление межкультурного аспекта образования и содействие развитию лингвистически разнообразного и равного общества. В статье отмечается, что, согласно программе непрерывного образования на 2011-2013 годы, развитие лингвистической и мультикультурной компетенций в образовательном пространстве вуза является средством расширения академической мобильности студентов, преподавателей и представителей административного звена, что предполагает внедрение курсов интенсивного обучения иностранным языкам, взаимодействие и сближение образовательного сектора, сектора профессиональной подготовки и производства. Автор приходит к выводу, что долговременной целью для всех граждан Европейского союза является знание, по меньшей мере, двух иностранных языков, поскольку языковые навыки открывают возможности для обучения и профессиональной занятости в любой европейской стране и позволяют овладеть истинной межкультурной коммуникацией. Другими словами, мультилингвизм - это огромный вклад в ключевые европейские ценности.
Ключевые слова
language policy; multilingualism; the European Union; языковая политика; мультилингвизм; Европейский союз
LANGUAGE EDUCATION POLICY IN THE EUROPEAN UNION
The article analyzes the language policy of the European Union for the last decades. The article presents main areas of the development of the language policy in the field of foreign language learning. The analysis of documents showed that the main strategy is to study three languages, the mother tongue and 2 foreign ones. These trends are written in a number of basic documents adopted at the European Union level. The article notes that the policy of multilingualism in the European Union has two aspects: the desire to protect rich linguistic diversity; to promote the study of various languages in Europe. The author also examines the curricula and exchange programmes, which are aimed at strengthening the intercultural dimension of education and promoting the development of linguistically diverse and equal society. The article notes that according to the programme of continuing education for 2011-2013, the development of linguistic and multicultural competencies in the educational space of the university is a means of enhancing academic mobility of students, teachers and members of the administrative level, which involves the introduction of a course of intensive foreign language training, interaction and convergence of educational, professional training and production sectors. The author concludes that the long-term goal for all citizens of the European Union is the knowledge of at least two foreign languages, as language skills provide opportunities for training and professional employment in any European country and allow a true master of intercultural communication. In other words, multilingualism is a huge contribution to the key European values.
Список литературы
-
Веселинов, Д. Иноязычное обучение в Европе - характеристика и тенденции [Текст] / Д. Веселинов // Foreign Language Teaching. - 2013. - Vol. 40. - № 5. - С.740-754.
-
Воевода, Е.В. Контактные языки как лингвокультурная доминанта на постсоветском пространстве [Текст] / Е.В. Воевода // Вестник МГИМО. - 2012. - № 6. - С. 172-175.
-
Першукова, О.А. Влияние глобального английского языка как средства межкультурной коммуникации на развитие многоязычного образования в Европе [Текст] / О.А. Першукова // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. - 2013. - № 4. - С. 25-30.
-
Соколова, Е.И. Политика ЕС в сфере непрерывного иноязычного образования [Текст] / Е.И Соколова // Непрерывное образование: XXI век. - 2013. - Вып. 2.
-
Common European Framework of Reference for Languages of the Council of Europe. URL: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf (дата обращения: 26.08.2015)
-
Decision № 1934/2000/EC of the European Parliament and of the Council of 17 July 2000 on the European Year of Languages 2001 (2000). URL: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:232:0001:0005:en:PDF (дата обращения: 26.08.2015).
-
Languages in Europe Towards 2020 - Analysis and proposals from the LETPP consultation and review (2011), LETPP Consortium, 54 p. URL: http://www.letpp.eu/home/108-languages-in-europe-towards-2020 (дата обращения: 25.08.2015).
-
Lifelong learning programme: general call for proposals 2011-2013 strategic priorities. URL: http://www.cmepius.si/files/cmepius/userfiles/razpisi/LLP11/prior_en.pdf (дата обращения: 24.08.2015).
-
Multilingualism: an asset for Europe and a shared commitment (18.09.2008) / Communication from The Commission to the European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions Com 566 final, Brussels. URL: http://cordis.europa.eu/fp7/ict/language-technologies/docs/multilingual-comm.pdf (дата обращения: 25.08.2015).
-
Promoting Language Learning and Linguistic Diversity (24.07.2003), European Commission Action Plan 2004-2006. Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. URL: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2003:0449:FIN:en:PDF (дата обращения: 26/08/2015).
-
Report on Multilingualism: an asset for Europe and a shared commitment (2008/2225(INI)) (24.02.2009) / Committee on Culture and Education. URL: http://www.poliglotti4.eu/docs/publications/EP%202009%20Resolution%20on%20Multilingualism%20asset%20for%20Europe%20and%20a%20shared%20commitment.pdf (дата обращения: 24.08.2015).
-
Special Eurobarometer 386 «Europeans and their Languages» (2012). URL: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_386_en.pdf (дата обращения: 26.08.2015).
-
Supporting language learning and linguistic diversity. URL: http://ec.europa.eu/languages/index_en.htm (дата обращения: 25.08.2015).