Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №37 (1) (2017)
УСПЕШНОСТЬ ИНТЕРПРЕТАЦИИ МЕТАФОР И ЕЕ СВЯЗЬ С ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫМИ СПОСОБНОСТЯМИ УЧАЩИХСЯ (МЛАДШИХ И СРЕДНИХ КЛАССОВ)
В настоящем исследовании успешность интерпретации учащимися метафор изучалась в связи с несколькими переменными: типом метафор (конкретные и абстрактные), возрастными особенностями (учащиеся младшей и средней школы) и индивидуальными различиями учащихся в интеллектуальных способностях. В подтверждение более ранних исследований было показано, что конкретные метафоры интерпретируются более успешно, чем абстрактные. При этом качество интерпретации абстрактных метафор улучшается с возрастом и связано с различиями в интеллекте, что было продемонстрировано с помощью метода линейно-структурного моделирования. Эти данные были подтверждены двумя моделями структуры когнитивных способностей, которые продемонстрировали динамику влияния интеллектуального фактора на успешность интерпретации абстрактных метафор учащимися младших и средних классов. Было отмечено, что качество интерпретации абстрактных метафор младшими школьниками связано с уровнем развития их способности к проведению аналогий как общей аналитической операции, а учениками средних классов - с развитием общего и вербального интеллекта.
Ключевые слова
интерпретация метафор; абстрактные и конкретные метафоры; общий и вербальный интеллект; психодиагностика; возрастные различия; metaphor comprehension; abstract and concrete metaphors; general and verbal intelligence; psychological testing; age differences
METAPHOR COMPREHENSION AND ITS RELATION TO INTELLECTUAL ABILITIES OF JUNIOR AND SECONDARY-SCHOOL STUDENTS
In this article metaphor comprehension was analyzed with respect to different variables, namely: type of metaphor (concrete vs. abstract), age (junior and secondary-school students) and individual differences in intellectual abilities. It was revealed that comprehension of concrete metaphors was easier than comprehension of abstract metaphors for students of all grades. In its turn the quality of comprehension of abstract metaphors improved with age and was related to differences in intelligence. Two structural models of cognitive abilities confirmed the difference between junior and secondary-school students’ data with respect to correlation of intelligence and abstract metaphor comprehension. Whereas abstract metaphor comprehension by junior school students was positively correlated with general analytical operation of analogy, for middle-school students general and verbal intelligence played the pivotal role.
Список литературы
-
Алексеев К.И., Сковородников А.А. Роль эмерджентных признаков в понимании и оценивании метафор // Вопросы психологии. 2014. № 1. С. 135-146.
-
Гаврилова Е.В., Белова С.С. Вербальные способности: психолингвистический и дифференциально-психологический подходы // Вопросы психолингвистики. 2012. № 3. С. 98-105.
-
Blasko D. Only the tip of the iceberg: who understands what about metaphor? // Journal of Pragmatics. 1991. N 31. P. 1675-1683.
-
Chiappe D. L., Chiappe P. The role of working memory in metaphor production and comprehension // Journal of Memory and Language. 2007. N 56 (2). P. 172-188.
-
Chouinard B., Cummine J. All the world’s a stage: Evaluation of two stages of metaphor comprehension in people with autism spectrum disorder // Research in Autism Spectrum Disorders. 2016. N 23. P. 107-121.
-
Gentner D. Metaphor as structure mapping: The relational shift // Child Development. 1988. N 59. P. 47-59.
-
Kazmerski V., Blasko D., Dessalegn B. ERP and behavioral evidence of individual differences in metaphor comprehension // Memory & Cognition. 2003. N 31. P. 673-689.
-
Kornilov S. A., Tan M., Elliott J. G., Sternberg R. J., Grigorenko E. L. Gifted Identification With Aurora: Widening the Spotlight // Journal of Psychoeducational Assessment. 2012. N 30(1). P. 117-133.
-
Levorato M. C., Cacciari C. Children’s comprehension and production of idioms: The role of context and familiarity // Journal of Child Language. 1992. N 19. P. 415-433.
-
Levorato M. C., Cacciari C. The effects of different tasks on the comprehension and production of idioms in children // Journal of Experimental Child Psychology. 1995. N 60. P. 261-283.
-
Mandelman S. D., Barbot B., Tan M., Grigorenko E. L. Addressing the «quiet crisis»: Gifted identification with Aurora // Educational and Child Psychology. 2013. N 30(2). P. 101-109.
-
Melogno S., Pinto M. A., Levi G. Metaphor and metonymy in ASD children: A critical review from a developmental perspective // Research in Autism Spectrum Disorders, 2012. N 6(4). P. 1289-1296.
-
Piaget J. La formation du symbole chez l’enfant. Paris: Delachaux et Niestlé, 1978.
-
Pinto M.A., Melogno S., Iliceto P. Assessing metaphor comprehension as a metasemantic ability in students from 9-to-14 years old // Lingvarvm Arena. 2011. N 2(C). P. 57-77.
-
Seigneuric A., Megherbi H., Bueno S., Lebahar J., Bianco M. Children’s comprehension skill and the understanding of nominal metaphors // Journal of Experimental Child Psychology. 2016. N 150. P. 346-363.
-
Sternberg R.J. The Theory of Successful Intelligence // Review of General Psychology. 1999. N 3. P. 292-316.
-
Sternberg R. J. Assessment of gifted students for identification purposes: New techniques for a new millennium // Learning and Individual Differences. 2010. N 20(4). P. 327-336.
-
Tan M., Aljughaiman A., Elliott J.G. et al. Considering Language, Culture and Cognitive Abilities: The International Translation and Adaptation of the Aurora Assessment Battery // Multicultural Psychoeducational Assessment / Ed. E.L. Grigorenko. N.Y.: Springer Publishers, 2009. P. 443-468.
-
Tan M., Barbot B., Mourgues C., Grigorenko, E. L. Measuring metaphors: Concreteness and similarity in metaphor comprehension and gifted identification // Educational and Child Psychology. 2013. N 30(2). P. 89-100.
-
Van Herwegen J., Dimitriou D., Rundblad G. Development of novel metaphor and metonymy comprehension in typically developing children and Williams syndrome // Research in Developmental Disabilities. 2013. N 34(4). P. 1300-1311.
-
Veraksa A., Yakupova V. Interpretation of Metaphors in the Preschool Age: Interrelation with Emotional and Cognitive Processes // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. N 146. P. 68-75.
-
Vosniadou S. Children and metaphors // Child Development. 1987a. N 58. P. 870-885.
-
Vosniadou S. Contextual and linguistic factors in children’s comprehension of metaphors // Metaphor and Symbolic Activity. 1987b. N 2. P. 1-11.