Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №39 (3) (2017)
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ МНОГОНАЦИОНАЛЬНЫХ УНИВЕРСИТЕТОВ
Исследования проблемы межкультурной компетентности (МКК) имеют особую актуальность для современных многонациональных вузов в связи с ростом количества иностранных студентов во всем мире и в России (что отражается в показателях «интернационализации» в ведущих университетских рейтингах). Целью данного исследования являлось сравнение психологических особенностей и структуры МКК у студентов двух российских университетов с разными показателями интернационализации. В основной части исследования участвовали 220 студентов первых курсов в возрасте от 17 до 24 лет. Особенности МКК рассматривались на основе модели развития межкультурной сенситивности (Developmental Model of Intercultural Sensitivity) М. Беннета и диагностировались с помощью авторской модификации «Шкалы межкультурной сенситивности» О.Е. Хухлаева и М.Ю. Чибисовой в адаптации Ю.А. Логащенко. Данная методика дает возможность выявить стадии становления МКК, такие как преуменьшение, абсолютизация, амбивалентность и принятие. Для характеристики психологических особенностей МКК анализировались соотношения с факторами «Большой пятерки» (нейротизм, экстраверсия, открытость, согласие, добросовестность), которые, как показывают зарубежные и отечественные исследования, являются одними из ее индивидуально-личностных предикторов (диагностировались с помощью краткой формы «Пятифакторного опросника» в русской адаптации М.В. Бодунова и С.Д. Бирюкова). Для статистической обработки данных применялись критерии Манна-Уитни и Уэлча, а также ранговый корреляционный анализ. В результате не было выявлено значимых различий между показателями МКК студентов первого курса изучаемых университетов вне зависимости от количества обучающихся в них иностранных студентов. Однако студенты университета с более высокими показателями интернационализации отличаются несколько более гармоничной и сбалансированной структурой МКК.
Ключевые слова
intercultural competence; intercultural sensitivity; multinational universities; personality traits; Five-Factor Model; Big Five; межкультурная компетентность; межкультурная сенситивность; пятифакторная модель; многонациональные университеты; индивидуально-л
INTERCULTURAL COMPETENCE FEATURES IN MULTINATIONAL UNIVERSITY STUDENTS
The problem of intercultural competence (ICC) has a special relevance for the modern multinational universities in connection with the increase in the number of the international students in the world and in Russia, which is reflected in the indicators of "internationalization" in the leading university rankings. The object of this study was to compare the psychological features and structure of the ICC of students of two Russian universities with different rates of internationalization. A total of 220 first year students took part in the main part of the research. ICC was studied based on the “Dynamic model of intercultural sensitivity” by M. Bennet. Author's modification of the “Scale of intercultural sensitivity” by O.E. Khukhlaev and M.Y. Chibisova in the adaptation of Y.A. Lopashenko was used for the ICC diagnostics. This technique makes it possible to identify the stages of the development of the ICC, such as Minimization, Absolutization, Ambivalence and Acceptance. The relations between the ICC and the Big Five factors were revealed, which were measured by a short form of the “Five-Factor Questionnaire” in Russian adaptation by M.V. Bodunov and S.D. Biryukov. The study found no significant differences between the ICC rates among first year students of the studied universities, regardless of the international students number enrolled in it. However, students of the university with higher internationalization rates have a more harmonious and balanced structure of the ICC.
Список литературы
-
Воробьева А.А. Пятифакторная модель личности: общий обзор // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2011. № 4. C. 80-85.
-
Гридунова М.В., Новикова И.А., Шляхта Д.А. Межкультурная компетентность и факторы «Большой пятерки»: к постановке проблемы // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2017. Том 6. Выпуск 2(22). С. 140-148.
-
Логащенко Ю.А. Чувствительность к культурным различим у студентов с разным опытом межкультурного взаимодействия // Вестник БФУ им. И. Канта. 2014. № 11. С. 73-81.
-
Логащенко Ю.А. Межкультурная сенситивность студентов в полиэтнической среде: дис. …канд. психол. наук. СПб., 2015.
-
Майерс Д. Социальная психология. СПб., 1997.
-
МИСиС. Национальный исследовательский университет. URL: http://www.misis.ru (дата обращения: 15.07.2017).
-
Новикова И.А., Новиков А.Л., Гридунова М.В., Замалдинова Г.Н. Профили межкультурной компетентности российских студентов // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2017. Т. 14. № 3. C. 326-338.
-
РУДН в рейтингах университетов. URL: http://www.rudn.ru/index.php?pagec=4011 (дата обращения: 15.07.2017).
-
Хухлаев О.Е., Чибисова М.Ю. Теоретические и практические вопросы межкультурной коммуникации: современные тенденции // Психологическая наука и образование. 2010. № 5. С. 168-179.
-
Черняк Н.В. Классификации моделей межкультурной компетентности // Альманах современной науки и образования. 2015. № 2. С. 119-125.
-
Anderson P.H., Lawton L., Rexeisen R.J., Hubbard A.C. Short-term study abroad and intercultural sensitivity: A pilot study // International Journal of Intercultural Relations. 2006. N30. P. 457-469.
-
Bodunov M.V., Biryukov S.D. Big 5: Five-Factor Inventory. Adapted and reproduced by special permission of the Publisher, Psychological Assessment Resources from the NEO Five Factor Inventory by P. Costa, R. McCrae. Form S. Moscow: RAS, 1989.
-
Bennett M.J. Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity // Education for the Intercultural Experience / Ed. by M. Paige. Yarmouth, ME: Intercultural Press, 1993. P. 21-71.
-
Caligiuri P. The Big Five personality characteristics as predictors of expatriates’ desire to terminate the assignment and supervisor-rated performance // Personnel Psychology. 2000. N53. P. 67-88.
-
Chibisova M., Khukhlaev O. Measuring teachers’ intercultural competence: Towards a theory-based instrument // Book of Abstracts of the 19th International Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology. Bremen, 2008. P. 237-238.
-
Chieffo L., Griffiths L. Large-scale assessment of student attitudes after a short-term study abroad program // Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad. 2004. N10. P. 165-177.
-
Dalton M., Wilson M. The relationship of the Five-Factor model of personality to job performance for a group of Middle Eastern expatriate managers // Journal of Cross-Cultural Psycology. 2000. N31. P. 250-258.
-
Dwyer M.M. More is better: The impact of study abroad program duration // Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad. 2004. N10. P. 151-163.
-
Engle L., Engle J. Assessing language acquisition and intercultural sensitivity development in relation to study abroad program design // Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad. 2004. N10. P. 219-236.
-
Goldstein S.B., Kim R.I. Predictors of US college students’ participation in study abroad programs: A longitudinal study // International Journal of Intercultural Relations. 2006. N30. P. 507-521.
-
Hammer M.R., Bennett M.J., Wiseman R. Measuring intercultural sensitivity: The Intercultural Development Inventory // International Journal of Intercultural Relations. 2003. N27. P. 421-443.
-
Hammer M. Bibliography of publications related to the Intercultural development inventory. 2017. URL: https://idiinventory.com/wp-content/uploads/2013/08/Bibliography-of-Publications-Related-to-the-Intercultural-Development-Inventory-08-12-2015.pdf (дата обращения: 22.01.2017).
-
Huang T., Chi S., Lawler J.J. The relationship between expatriates’ personality traits and their adjustment to international assignments // International Journal of Human Resource Management. 2005. N16. P. 1656-1670.
-
Kehl K., Morris J. Differences in global-mindedness between short-term and semester-long study abroad participants at selected private universities // Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad. 2007-2008. N15. P. 67-79.
-
Kitsantis A. Studying abroad: The role of college students’ goals on the development of cross-cultural skills and global understanding // College Student Journal. 2004. N38. P. 441-452.
-
McCrae R.R., John O.P. An introduction to the Five-Factor model and its applications // Journal of Personality. 1992. N60(2). P. 175-215.
-
Medina-López-Portillo A. Intercultural learning assessment: The link between program duration and the development of intercultural sensitivity // Frontiers: The Interdisciplinary Journalof Study Abroad. 2004. N10. P. 179-199.
-
Pochebut L., Logashenko Y. An intercultural sensitivity as a professional trait of specialists of humanitarian sphere // Society, Integration, Education: Proceeding of the International Scientific Conference, May 23-24. Rezekne: Rezekne Higher Education Institution, 2014. Vol. 1. P. 207-216.
-
Paige R.M., Cohen A.D., Shively R.L. Assessing the impact of a strategies-based curriculum on language and culture learning abroad // Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad. 2004. N10. P. 253-276.
-
Parsons R.L. The effects of an internationalized university experience on domestic students in the United States and Australia // Journal of Studies in International Education. Online First. 2009.
-
QS World University Rankings. URL: https://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings/methodology
-
Rexeisen R.J., Al-Khatib J. Assurance of learning and study abroad: A case study // Journal of Teaching in International Business. 2009. N20. P. 192-207.
-
TopUniversities. URL: https https://www.topuniversities.com/ (дата обращения: 22.08.2017).
-
Van der Zee K.I., Van der Gang I. Personality, threat and effective responses to cultural diversity // European Journal of Personality. 2007. N21. P. 453-470.
-
Van der Zee K.I., Van Oudenhoven J.P. Personality and multicultural effectiveness // The Oxford handbook of multicultural identity / Ed. by V. Benet-Martínez, Hong Ying-Yi. New York: Oxford University Press, 2014. P. 255-275.
-
World University Rankings 2016-2017 methodology. 2016. URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/methodology-world-university-rankings-2016-2017 (дата обращения: 22.08.2017).
-
Zorn C.R. The long-term impact on nursing students of participating in international education // Journal of Professional Nursing. 1996. N12. P. 106-110.