Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №1 (49) (2020)
УДК 612.821
DOI 10.24888/2073-8439-2019-49-1-6-15
СВЯЗЬ СПОСОБНОСТИ К ПЕРЦЕПЦИИ РИТМА С РАЗВИТИЕМ ВЫСШИХ ПСИХИЧЕСКИХ ФУНКЦИЙ У ДЕТЕЙ (ОБЗОР ЗАРУБЕЖНЫХ ИСТОЧНИКОВ)
Статья является обзором зарубежных психофизиологических и психолого-педагогических исследований о влиянии способности к перцепции и моторному воспроизведению ритма на способность детей к обучению. Результаты ряда исследований показывают, что чувство ритма может быть предиктором развития у ребенка фонематического слуха и успешности в обучении чтению. Трудности в различении ритмических последовательностей звуков коррелируют с грамматической компетентностью, способностью к распознаванию написанных слов. Оказалось, что влияние дефицита перцепции ритма на формирование навыка чтения универсально и не зависит от языка. Связь уровня развития чувства ритма и успешности в овладении письменной речью показывают и исследования, оценивающие эффективность терапевтических занятий с использованием ритма: музыкальных, словесно-ритмических, а также тренингов на основе биологической обратной связи. Улучшение способности к оценке временных характеристик звуковых сигналов коррелирует с улучшением состояния письменной речи. Ритмическая стимуляция положительно влияет на образование новых синаптических связей в мозге детей с дислексией и речевыми нарушениями. Музыкальные тренировки способствуют функциональным изменениям в целом ряде субкортикальных структур, в частности, в нижнем четверохолмии. Изучение психофизиологических механизмов влияния ритма на развитие высших психических функций у детей является актуальной и практически значимой задачей. Есть данные о том, что музыкально-ритмический тренинг является более эффективным для детей с нарушением чтения, чем работа с текстами. Исследователи называют музыкальный тренинг основой нейропластичности, так как он приводит к изменениям на уровне поведения, функционирования и структур мозга.
Ключевые слова
ритм; дислексия; нарушения чтения; перцепция ритма; дети; rhythm; dyslexia; reading disorders; rhythm perception; children
LINK BETWEEN RHYTHM PERCEPTION AND HIGHER MENTAL FUNCTIONS IN CHILDREN
The article represents a review of foreign psychophysiological, psychological and pedagogical research papers on the impact of rhythm perception on learning ability of children. Results of a number of studies show that rhythm awareness can be a predictor of phonemic awareness development, as well as of mastering reading skills in children. Difficulties in distinguishing between rhythmic sound sequences correlate with grammar competency, an ability to recognize written words. It turned out that the influence of rhythm perception deficit on the development of reading skills is universal and does not depend on a language. The link between rhythm awareness development and mastering writing skills is shown in different studies which evaluate the efficiency of therapeutic sessions using rhythm, such as musical, verbal rhythmical classes, as well as biofeedback trainings. Improvements in temporal processing correlates with improvements in writing skills. Rhythmic stimulation makes a positive impact on the development of new synaptic connections in the brain of children with dyslexia and speech disorders. Musical trainings cause functional changes in a range of subcortical structures, particularly, in inferior colliculus. Study of psychophysiological mechanisms of rhythm impact on the development of higher mental functions in children is of important and crucial concern. There are some data that music and rhythm trainings are more efficient for children than working with texts. Researchers believe that a musical training is basic for neuroplasticity, as it leads to changes in behavior, functioning and brain structures.
Список литературы
-
Вундт В.М. Введение в психологию. М.: URSS КомКнига, 2007
-
Anvari S.H., Trainor L.J., Woodside J., Levy B.A. Relations among musical skills, phonological processing and early reading ability in preschool children // Journal of Experimental Child Psychology. 2002. Vol. 83(2). P. 111-130. DOI: 10.1016/S0022-0965(02)00124-8
-
Barbosa M.L.S. Música e dislexia: uma revisão integrative: dissertação // Repositório Institucional da Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2012. URL: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/12668 (дата обращения: 10.01.2020)
-
Bhide A., Power A., Goswami U. A rhythmic musical intervention for poor readers: A comparison of efficacy with a letter-based intervention // Mind, Brain, and Education. 2013. Vol. 7(2). P. 113-123. DOI: 10.1111/mbe.12016
-
Brochard R., Tassin M., Zagar D. Got rhythm… for better and for worse. Cross-modal effects of auditory rhythm on visual word recognition // Cognition. 2013. Vol. 127(2). P. 214-219. DOI: 10.1016/j.cognition.2013.01.007
-
Cason N., Schön D. Rhythmic priming enhances the phonological processing of speech // Neuropsychologia. 2012. Vol. 50(11). P. 2652-2658. DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2012.07.018
-
David D., Wade-Woolley L., Kirby J.R., Smithrim K. Rhythm and reading development in school-age children: A longitudinal study // Journal of Research in Reading. 2007. Vol. 30(2). P. 169-183. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2006.00323.x
-
Dellatolas G., Watier L., Le Normand M.-T., Lubart T., Chevrie-Muller C. Rhythm reproduction in kindergarten, reading performance at second grade, and developmental dyslexia theories // Archives of Clinical Neuropsychology. 2009. Vol. 24(6). P. 555-563. DOI: 10.1093/arclin/acp044
-
Flaugnacco E., Lopez L., Terribili C., Zoia S., Buda S., Tilli S., Monasta L., Montico M., Sila A., Ronfani L., Schön D. Rhythm perception and production predict reading abilities in developmental dyslexia // Frontiers in Human Neuroscience. 2014. Vol. 8. Article 392. DOI: 10.3389/fnhum.2014.00392
-
Forgeard M., Schlaug G., Norton A., Rosam C., Iyengar U., Winner E. The relation between music and phonological processing in normal-reading children and children with dyslexia // Music Perception. 2008. Vol. 25(4). P. 383-390. DOI: 10.1525/mp.2008.25.4.383
-
François C., Grau-Sánchez J., Duarte E., Rodriguez-Fornells A. Musical training as an alternative and effective method for neuro-education and neuro-rehabilitation // Frontiers in Psychology. 2015. Vol. 6. Article 475. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00475
-
Geuze R.H., Kalverboer A.F. Tapping a rhythm: A problem of timing for children who are clumsy and dyslexic? // Adapted Physical Activity Quarterly. 1994. Vol. 11(2). P. 203-213. DOI: 10.1123/apaq.11.2.203
-
Gordon R.L., Shivers C.M., Wieland E.A., Kotz S.A., Yoder P.J., McAuley J.D. Musical rhythm discrimination explains individual differences in grammar skills in children // Developmental Science. 2015. Vol. 18(4). P. 635-644. DOI: 10.1111/desc.12230
-
Goswami U., Huss M., Mead N., Fosker T., Verney J.P. Perception of patterns of musical beat distribution in phonological developmental dyslexia: significant longitudinal relations with word reading and reading comprehension // Cortex. 2013. Vol. 49(5). P. 1363-1376. DOI: 10.1016/j.cortex.2012.05.005
-
Herholz S.C., Zatorre R.J. Musical training as a framework for brain plasticity: behavior, function, and structure // Neuron. 2012. Vol. 76(3). P. 486-502. DOI: 10.1016/j.neuron.2012.10.011
-
Huss M., Verney J.P., Fosker T., Mead N., Goswami U. Music, rhythm, rise time perception and developmental dyslexia: perception of musical meter predicts reading and phonology // Cortex. 2011. Vol. 47(6). P. 674-689. DOI: 10.1016/j.cortex.2010.07.010
-
Jentschke S. The relationship between music and language // The Oxford Handbook of Music Psychology. Ed. by S. Hallam, I. Cross, M. Thauts. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2016. P. 343-355. DOI: 10,1093 / oxfordhb / 9780198722946.013.24
-
Kraus N. Musical training gives edge in auditory processing // The Hearing Journal. 2011. Vol. 64(2). P. 10-16. DOI: 10.1097/01.HJ.0000394539.18079.14
-
Lessard A. Les effets de deux programmes sur le développement d'habiletés de lecture, de musique et de mémoire chez des élèves de 2e année du primaire au Québec: these. Ottawa: Université d'Ottawa, 2012. DOI: 10.20381/ruor-5661
-
Moritz C., Yampolsky S., Papadelis G., Thomson J., Wolf M. Links between early rhythm skills, musical training, and phonological awareness // Reading and Writing. 2013. Vol. 26(5). P. 739-769. DOI: 10.1007/s11145-012-9389-0
-
Muneaux M., Ziegler J.C., Truc C., Thomson J., Goswami U. Deficits in beat perception and dyslexia: evidence from French // NeuroReport. 2004. Vol. 15(8). P. 1255-1259. DOI: 10.1097/01.wnr.0000127459.31232.c4
-
Overy K. Classroom rhythm games for literacy support // Music and dyslexia: A positive approach. Ed. by T. Miles, J. Westcombe, D. Ditchfield. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons, 2008. P. 26-44. DOI: 10.1002/9780470988183.ch4
-
Overy K. Dyslexia and music. From timing deficits to musical intervention // Annals of the New York Academy of Sciences. 2003. Vol. 999. P. 497-505. DOI: 10.1196/annals.1284.060
-
Overy K., Nicolson R.I., Fawcett A.J., Clarke E.F. Dyslexia and music: measuring musical timing skills // Dyslexia. 2003. Vol. 9(1). P. 18-36. DOI: 10.1002/dys.233
-
Piccinini P. Rhythm, movement, voice: the basic supports in reading, writing and counting: abstract // The Olimpics of Dyslexia. 5th World Congress on Dyslexia, 23-27 Aug. 2004, Thessaloniki, Greece. Thessaloniki, 2004. URL: https://dyslexiaworldcongress.org/default9ee9.html?CatID=129 (дата обращения: 10.01.2020)
-
Przybylski L., Bedoin N., Krifi-Papoz S., Herbillon V., Roch D., Léculier L., Kotz S.A., Tillmann B. Rhythmic auditory stimulation influences syntactic processing in children with developmental language disorders // Neuropsychology. 2013. Vol. 27(1). P. 121-131. DOI: 10.1037/a0031277
-
Ritter M., Colson K.A., Park J. Reading intervention using interactive metronome in children with language and reading impairment: A preliminary investigation // Communication disorders quart. 2013. Vol. 34(2). P. 106-119. DOI: 10.1177/1525740112456422
-
Schön D., Tillmann B. Short-and long-term rhythmic interventions: perspectives for language rehabilitation // Annals of the New York Academy of Sciences. 2015. Vol. 1337(1). P. 32-39. DOI: 10.1111/nyas.12635
-
Shaffer R.J., Jacokes L.E., Cassily J.F., Greenspan S.I., Tuchman R.F., Stemmer P.J., jr. Effect of interactive metronome® training on children with ADHD // American Journal of Occupational Therapy. 2001. Vol. 55(2). P. 155-162. DOI: 10.5014/ajot.55.2.155
-
Stambak M. Le problème du rythme dans le développement de l'enfant et dans les dyslexies d'évolution // Enfance. 1951. Vol. 4(5). P. 480-502. DOI: 10.3406/enfan.1951.1202
-
Surányi Z., Csépe V., Richardson U., Thomson J.M., Honbolygó F., Goswami U. Sensitivity to rhythmic parameters in dyslexic children: A comparison of Hungarian and English // Reading and Writing. 2009. Vol. 22(1). P. 41-56. DOI: 10.1007/s11145-007-9102-x
-
Taub G.E., McGrew K.S., Keith T.Z. Improvements in interval time tracking and effects on reading achievement // Psychology in the Schools. 2007. Vol. 44(8). P. 849-863. DOI: 10.1002/pits.20270