Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №1 (49) (2020)
УДК 378
DOI 10.24888/2073-8439-2019-49-1-16-22
SPECIFICS OF CULTURAL SELF-DETERMINATION OF A FOREIGN LANGUAGE TEACHER IN THE CONDITIONS OF CONTINUOUS PROFESSIONAL EDUCATION
Постановка задачи, связанная с проблемным контекстом искомой темы, определила объект, предмет и поле исследования. Содержание установки на культурное самоопределение личности учителя иностранного языка как носителя полиязыковой культуры в пространстве творческого взаимодействия исследуется в условиях дополнительного профессионального образования, находя отражение в системе тьюторских практик. Цель статьи видится в теоретическом обосновании содержательной технологичности в аспекте изучения феномена функциональной грамотности как основы эффективного культурного самоопределения педагога. Научная экспозиция. Методология и материалы исследования включают дальнейшее философское и теоретическое осмысление результатов языковой самореализации личности (устные и письменные тексты) с позиций аксиологического подхода, позволяющего увидеть возможности творческой культурной личности в повышении мотивационного критерия как намерения педагога учиться всю жизнь (рекуррентное обучение). Исследовательский контекст. В фокусе поисковой деятельности автора статьи вопросы формирования профессиональной среды, мотивирующей к самообучению и самообразованию учителя, к приобретению исследовательских умений в процессе осознания значимости проблемных зон функциональной грамотности обучающихся. Результаты исследования, касающиеся дальнейшего уточнения критериев культурного самоопределения учителя, одним из важнейших показателей которого является эмоциональная готовность к самосовершенствованию и дидактическая готовность к переносу полученных психолого-педагогических знаний, умений и навыков относительно психологического равновесия и эмоционально-положительной мотивации к учению, могут найти применение в практике формального педагогического образования. Основной перспективный посыл видится в дальнейшем определении факторов и педагогических средств повышения значимости культуросозидательной, менталообразующей и социально-воспитательной функции иноязычного образования в пространстве поликультурного мира системы рекуррентного обучения педагога, для которого функциональная грамотность личности на всех уровнях самосовершенствования может служить отправной точкой исследования.
Ключевые слова
multilingual educational space; cultural self-determination of a teacher; recurrent training; functional literacy (FL); tutorial support (TS); полиязыковое образовательное пространство; культурное самоопределение педагога; рекуррентное обучение; функционал
SPECIFICS OF CULTURAL SELF-DETERMINATION OF A FOREIGN LANGUAGE TEACHER IN THE CONDITIONS OF CONTINUOUS PROFESSIONAL EDUCATION
The problem statement related to the content of cultural self-determination of a foreign language teacher as an expert on the multilingual culture in the space of creative interaction of tutor practices in the additional professional education is chosen as the object of this study. In turn, the purpose of this article is the theoretical justification of the need to focus on the development of the problem under discussion in terms of functional literacy as the basis for effective cultural self-determination of the ELT teacher. Scientific exposition covers philosophical and theoretical comprehension of the language of oral and written texts in terms of axiological approach that allow us to see the possibilities of creative cultural identity in increasing the motivational criterion, as the intention of the teacher for lifelong learning (recurrent training and learning), and determines the methodology of this research. Scientific area includes various methods - analysis, synthesis, classification of the realia of professional education. This study focuses on the formation of a positive professional space which motivated the teachers to informal self-education, to acquire research skills in the process of realizing the importance of problem issues of functional literacy of students in the system of tutorial support. The results of the study, that concern further clarification of the criteria for cultural self-determination of the teacher, one of the most important indicators of which is emotional readiness for self-improvement and didactic readiness to transfer the received psychological and pedagogical knowledge, speaking skills and abilities for saving psychological balance and emotional-positive motivation for both teaching and learning, can be applied in the practice of formal pedagogical education. The main promising message is seen in further research and determination of the factors and pedagogical means for increasing the importance of cultural-creative, mental-forming and socio-educational functions of foreign language education in the space of the multicultural world of the system of recurrent teacher training, for which the functional literacy of the individual at all levels of self-improvement becomes the starting point.
Список литературы
-
Amir, G., & Williams, J. (1999). Cultural influences on children’s probabilistic thinking. The Journal of Mathematical Behavior, 18(1), 85-107
-
Bulankina, N. E., Bracher, S., & Umbrashko, K. B. (2019). Topical issues of liberal education in terms of updated educational values. Psikhologiya obrazovaniya v polikul’turnom prostranstve, 2(46), 72-77
-
Bulankina, N. E., & Maksimova, N. V. (2017). Readiness of the teacher of the Humanities to implement the concepts of school language education: Russian and foreign languages: educational and methodological manual [Gotovnost’ uchitelya-gumanitariya k realizatsii kontseptsiy shkol’nogo yazykovogo obrazovaniya: russkiy i inostrannyy yazyki: uchebno-metodicheskoye posobiye]. Novosibirsk: Izd-vo NIPKiPRO
-
Corballis, M. C. (1999). The gestural origins of language. American Scientist, 87(2), 138-145
-
Dvoryatkina, S. N., & Shcherbatykh, S. V. (2019). Role of the system of additional vocational education in the development of a new thinking style of a modern specialist (on the example of training a teacher of mathematics) [Rol’ sistemy dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya v razvitii novogo stilya myshleniya sovremennogo spetsialista (na primere podgotovki uchitelya matematiki]. Psikhologiya obrazovaniya v polikul’turnom prostranstve, 3(47), 76-88
-
Global advanced: teacher’s book. Written by Frances Watkins. (2012). Oxford: Macmillan Publishers Limited
-
Hammer, J. (2007). How to teach English. Oxford: Pearson Education Limited
-
Kallen, D., & Bengtsson, J. (1973). Recurrent Education: A Strategy for Lifelong Learning. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development
-
Kartashova, V. N. (2019). Multicultural Environment of Rural School: from the Experience of Teacher Training [Polikul’turnaya sreda sel’skoy shkoly: iz opyta podgotovki uchitelya]. Sibirskiy uchitel’, 2(123), 73-79
-
Kemerov, V. E. (2001). Introduction to social philosophy [Vvedeniye v sotsial’nuyu filosofiyu]. Moscow: Akademicheskiy proyekt
-
Kopylova, V. V., & Voronina, G. I. (2003). Organization of teaching foreign languages and professional training of teachers in the conditions of modernization of the content of education [Organizatsiya obucheniya inostrannym yazykam i professional’noy podgotovki pedagogicheskikh kadrov v usloviyakh modernizatsii soderzhaniya obrazovaniya]. Inostrannyye yazyki v shkole, 1, 4-11
-
Maksimova, N. V. (2012). On criteria for the formation of functional literacy [O kriteriyakh sformirovannosti funktsional’noy gramotnosti]. Sibirskiy uchitel’, 1(80), 40-43
-
Passov, E. I. (2013). Theory of methodology: principles of foreign language education [Teoriya metodiki: printsipy inoyazychnogo obrazovaniya]. Vol. 6. Lipetsk, 2013. Theory and practice of individualization of education: a collection of lectures [Teoriya i praktika individualizatsii obrazovaniya: sbornik lektsiy]. (2013). Volgograd: Print. Tutoring practices: from philosophy to technology: Materials of the III International Scientific and Practical Conference, November 20-22, 2013. [T’yutorskiye praktiki: ot filosofii do tekhnologii: Materialy III Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, 20-22 noyabrya 2013]. (2013). Volgograd: Print
-
Zakharova, M. A., Karpacheva, I. A., & Merenkova, V. S. (2019). Training teachers for rural schools in the system of higher and additional vocational education [Podgotovka pedagogicheskikh kadrov dlya sel’skoy shkoly v sisteme vysshego i dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya]. Psikhologiya obrazovaniya v polikul’turnom prostranstve, 3(47), 67-75
-
Yaroslavtseva, N. V. (2019). Development of Education Quality Assessment Tools with Account for International Researches [Razvitiye instrumentov otsenki kachestva obrazovaniya s uchetom mezhdunarodnykh issledovaniy]. Sibirskiy uchitel’, 6(127), 5-11