Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №2 (50) (2020)
УДК 612.821
DOI 10.24888/2073-8439-2020-50-2-28-39
ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД К АНАЛИЗУ МЕХАНИЗМОВ ВОЗНИКНОВЕНИЯ ТРУДНОСТЕЙ В ОБУЧЕНИИ У ДЕТЕЙ (ОБЗОР ЗАРУБЕЖНЫХ ИСТОЧНИКОВ)
В обзоре рассматриваются данные о возможных психофизиологических механизмах трудностей в обучении у детей без выраженных интеллектуальных, двигательных и сенсорных нарушений, представленные в англоязычной научной литературе. У детей с нарушением центральной обработки слуховой информации (central auditory processing disorder) могут возникать трудности с определением локализации звука в пространстве, определением последовательности звуковых сигналов и промежутков между ними. Достаточно часто страдают также скоростные характеристики обработки мозгом слуховой информации. Эти нарушения становятся причиной трудностей в овладении всеми учебными навыками. Нарушение развития координации движений (developmental coordination disorder) также снижает способность к обучению. Координация движений осуществляется интерграцией работы многочисленных восходящих и исходящих нервных путей, нарушение этих процессов оказывает тормозящее влияние на формирование у ребенка навыков, необходимых для обучения и повседневной жизни. Последователи концепции расстройства невербального обучения (Nonverbal Learning Disability) выявляют у определенной группы детей с трудностями в обучении помимо моторной неловкости нарушения в формировании зрительно-пространственных навыков, проблемы во взаимоотношениях с другими людьми, трудности с математикой и самоорганизованностью. Эти проявления связывают с нарушениями функционирования мозжечка. Центральные нарушения переработки зрительной информации (central visual processing disorder) получили широкое распространение. Многие дети перегружены зрительной информацией, но не способны эффективно использовать зрение для чтения и письма. Особенности современного образа жизни способствуют избыточной стимуляции парвоцеллюлярной системы и недостаточной стимуляции магноцеллюлярной. Предполагается, что магноцеллюлярный дефицит может быть причиной дислексии. Последователи теории сенсорной интеграции (sensory integration disorder или sensory processing disorder), разработанной Дж. Айрес, обнаруживают у ряда детей с трудностями в обучении признаки соматосенсорной диспраксии. Признаки диспраксии могут появляться в результате нарушения регистрации, модуляции или интеграции сенсорной информации, которая поступает в мозг от вестибулярной, тактильной и проприоцептивной систем. По мнению ряда исследователей, теория дефицита кодирования мозгом информации о длительности интервалов времени (temporal processing disorder) является наиболее актуальной и объединяет психофизиологические, неврологические и нейропсихологические данные о причинах снижения обучаемости у детей. Обзор показывает, что успешность ребенка в обучении зависит не только от личностных характеристик, но и от психофизиологической готовности мозга к обучению.
Ключевые слова
дети; психофизиологические механизмы обучения; трудности в обучении; успешность в обучении; children; psychophysiological mechanism of learning; learning difficulties; academic performance
PSYCHOPHYSIOLOGICAL APPROACH TO THE ANALYSIS OF MECHANISMS OF LEARNING DIFFICULTIES IN CHILDREN (FOREIN SOURSES SURVEY)
The survey analyses some data about possible psychophysiological mechanisms of learning difficulties in children without distinct intellectual, motor and sensory disorders, presented in English scientific articles. Children with central auditory processing disorder can have difficulties with localization of sound sources in space and determination of sounds in a sequence, as well as time between them. Timing parameters of auditory processing also suffer quite often. These disorders cause difficulties in mastering all learning skills. Developmental coordination disorder also reduces the learning ability. Motor coordination is implemented by the integration of numerous ascending and descending neural pathways. The disruption of these processes leads to an inhibitory effect on building child’s skills necessary for learning and everyday life. Followers of the theory of nonverbal learning disability detect, besides motor disorders, the impairment of visual-spatial orientation skills, problems with relationships with other people, mathematics and self-regulation in a group of children with learning difficulties. These symptoms are linked to malfunction of the cerebellum. Central visual processing disorder is widespread. Most children are overloaded with visual information, but they are incapable of using their eyesight efficiently to read and write. Modern lifestyle enhances overstimulation of parvocellular system and understimulation of magnocellular system. It is suggested that parvocellular deficit can cause dyslexia. Followers of the theory of sensory integration disorder, developed by J. Ayres, find some symptoms of somatosensory dyspraxia in a range of children with learning difficulties. Signs of dyspraxia can arise as a result of impairments in registration, modulation and integration of sensory information coming to the brain from the vestibular, tactile and proprioceptive systems. According to a number of researchers, temporal processing disorder is the most currently important and it includes psychophysiological, neurological and neuropsychological data about reasons for decreasing learning abilities. The survey shows that academic performance does not only depend on personal characteristics but on a psychophysiological readiness of the brain to learn.
Список литературы
-
Ayres J.A. Sensory integration and learning disorders. Los Angelos: Western Psychological Services, 1972
-
Baillieux H., Vandervliet E.J.M., Manto M., Parizel P.M., Deyn P.P.D., Mariën P. Developmental dyslexia and widespread activation across the cerebellar hemispheres // Brain and Language. 2009. Vol. 108(2). P. 122-132. DOI: 10.1016/j.bandl.2008.10.001
-
Batshaw M.L., Pellegrino L., Lotrecchiano G.R. Children with Disabilities. Baltimore: Brookes, 2012
-
Crick F., Koch Ch. Towards a neurobiological theory of consciousness // Seminars in the Neorosciences. 1990. Vol. 2. P. 263-275. URL: https://authors.library.caltech.edu/40352/1/148.pdf (accessed: 20.04.2020)
-
Diamond A. Close Interrelation of Motor Development and Cognitive Development and of the Cerebellum and Prefrontal Cortex // Child Development. 2000. Vol. 71(1). P. 44-56. DOI: 10.1111/1467-8624.00117
-
Edwards V.T., Giaschi D.E., Dougherty R.F., Edgell D., Bjornson B.H., Lyons C., et al. Psychophysical Indexes of Temporal Processing Abnormalities in Children With Developmental Dyslexia // Developmental Neuropsychology. 2004. Vol. 25(3). P. 321-354. DOI: 10.1207/s15326942dn2503_5
-
Farmer M. E., Klein R M. The evidence for a temporal processing deficit linked to dyslexia: A review // Psychonomic Bulletin & Review. 1995. Vol. 2(4). P. 460-93. DOI: 10.3758/bf03210983
-
Fawcett A.J., Nicolson R.I. Dyslexia, learning, and pedagogical neuroscience // Developmental Medicine & Child Neurology. 2007. Vol. 49(4). P. 306-311. DOI: 10.1111/j.1469-8749.2007.00306.x
-
Fawcett A.J., Nicolson R.I. Dyslexia: The Role of the Cerebellum // Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 2004. Vol. 2(2). P. 35-58. URL: http://www.investigacion-psicopedagogica.com/revista/articulos/4/english/Art_4_45.pdf (дата обращения: 10.09.2019)
-
Hari R., Renvall H. Impaired processing of rapid stimulus sequences in dyslexia // Trends of Cognitive Sciences. 2001. Vol. 5(12). P. 525-532. DOI: 10.1016/s1364-6613(00)01801-5
-
Heim S., Freeman R.B., Eulitz C., Elbert T. Auditory temporal processing deficit in dyslexia is associated with enhanced sensitivity in the visual modality // Neuroreport. 2001. Vol. 12(3). P. 507-510. DOI: 10.1097/00001756-200103050-00016
-
Iliadou V., Bamiou D.-E., Kaprinis S., Kandylis D., Kaprinis D. Auditory Processing Disorders in children suspected of Learning Disabilities - A need for screening? // International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2009. Vol. 73(7). P. 1029-1034. DOI: 10.1016/j.ijporl.2009.04.004
-
Johnson S.L. A Clinical Handbook on Child Development Paediatrics. Chatswood: Elsevier Australia, 2012
-
Kibby M.Y., Fancher J.B., Markanen R., Hynd G.W. Quantitative Magnetic Resonance Imaging Analysis of the Cerebellar Deficit Hypothesis of Dyslexia // Journal of Child Neurology. 2008 Vol. 23(4). P. 368-380. DOI: 10.1177/0883073807309235
-
Kirby A., Sugden D.A. Children with developmental coordination disorders // Journal of the Royal Society of Medicine. 2007. Vol. 100(4). P. 182-186. DOI: 10.1258/jrsm.100.4.182
-
Koziol L.F., Budding D.E. Subcortical Structures and Cognition: Implications for Neuropsychological Assessment. New York: Springer, 2009
-
Koziol L.F., Budding D.E., Chidekel D. Sensory Integration, Sensory Processing, and Sensory Modulation Disorders: Putative Functional Neuroanatomic Underpinnings // The Cerebellum. 2011. Vol. 10(4). P. 770-792. DOI: 10.1007/s12311-011-0288-8
-
Koziol L.F., Lutz J.T. From Movement to Thought: The Development of Executive Function // Applied Neuropsychology: Child. 2013. Vol. 2(2). P. 104-115. DOI: 10.1080/21622965.2013.748386
-
Kraus N. Auditory Pathway Encoding and Neural Plasticity in Children with Learning Problems // Audiology and Neuro-Otology. 2001. Vol. 6(4). P. 221-227. DOI: 10.1159/000046837
-
Kuhlman K., Schweinhart L.J. Timing in child development // High/scope educational research foundation. Ypsilanti, 1999. URL: http://www.iapsych.com/im/highscope1999.pdf (дата обращения 20.04.2020)
-
Llinás R. Is Dyslexia a Dyschronia? // Annals of the New York Academy of Sciences. 1993. Vol. 682(1). P. 48-56. DOI: 10.1111/j.1749-6632.1993.tb22958.x
-
Mariën P., Wackenier P., De Surgeloose D., De Deyn P.P., Verhoeven J. Developmental Coordination Disorder: Disruption of the Cerebello-Cerebral Network evidenced by SPECT // The Cerebellum. 2010. Vol. 9(3). P. 405-410. DOI: 10.1007/s12311-010-0177-6
-
Marshall C. M., Snowling M. J., Bailey P. J. Rapid Auditory Processing and Phonological Ability in Normal Readers and Readers With Dyslexia // Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2001. Vol. 44(4). P. 925-940. DOI: 10.1044/1092-4388(2001/073)
-
McAnally K. I., Castles A., Stuart G. W. Visual and Auditory Processing Impairments in Subtypes of Developmental Dyslexia: A Discussion // Journal of Developmental and Physical Disabilities. 2000. Vol. 12(2). P. 145-156. DOI: 10.1023/A:1009459622805
-
McAnally K. I., Stein J. F. Auditory temporal coding in dyslexia // Proceedings of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences. 1996. Vol. 263(1373). P. 961-965. DOI: 10.1098/rspb.1996.0142
-
O’Hare A., Khalid S. The association of abnormal cerebellar function in children with developmental coordination disorder and reading difficulties // Dyslexia. 2002. Vol. 8(4). P. 234-248. DOI: 10.1002/dys.230
-
Pernet C.R, Poline J.B., Demonet J.F., Rousselet G.A. Brain classification reveals the right cerebellum as the best biomarker of dyslexia // BMC Neuroscience. 2009. Vol. 10(1). P. 67. DOI: 10.1186/1471-2202-10-67
-
Rae C., Harasty J.A., Dzendrowskyj T.E., Talcott J.B., Simpson J.M., Blamire A.M., et al. Cerebellar morphology in developmental dyslexia // Neuropsychologia. 2002. Vol. 40(8). P. 1285-1292. DOI: 10.1016/S0028-3932(01)00216-0
-
Share D.L., Jorm A.F., MacLean R., Matthews R. Temporal processing and reading disability // Reading and Writing. 2002. Vol. 15(1-2). P. 151-178. DOI: 10.1023/A:1013876606178
-
Stein J., Walsh V. To see but not to read; the magnocellular theory of dyslexia // Trends in Neurosciences. 1997. Vol. 20(4). P. 147-152. DOI: 10.1016/s0166-2236(96)01005-3
-
Steinlin M. Cerebellar Disorders in Childhood: Cognitive Problems // The Cerebellum. 2008. Vol. 7(4). P. 607-610. DOI: 10.1007/s12311-008-0083-3
-
Stoodley C.J., Stein J.F. Cerebellar Function in Developmental Dyslexia // The Cerebellum. 2013. Vol. 12(2). P. 267-276. DOI: 10.1007/s12311-012-0407-1
-
Sugden D.A. Chambers M.E. Intervention approaches and children with developmental coordination disorder // Pediatric Rehabilitation. 1998. Vol. 2(4). P. 139-147. DOI: 10.3109/17518429809060945
-
Tallal P., Piercy M. Defects of Non-Verbal Auditory Perception in Children with Developmental Aphasia // Nature. 1973. Vol. 241(5390). P. 468-469. DOI: 10.1038/241468a0
-
Tallal P. Improving language and literacy is a matter of time // Nature Reviews Neuroscience. 2004. Vol. 5(9). P. 721-728. DOI: 10.1038/nrn1499
-
Valdois S., Bosse M.-L., Tainturier M.-J. The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia: Review of evidence for a selective visual attentional disorder // Dyslexia. 2004. Vol. 10(4). P. 339-363. DOI: 10.1002/dys.284
-
Van Ingelghem M., van Wieringen A., Wouters J., Vandenbussche E., Onghena P., Ghesquière P. Psychophysical evidence for a general temporal processing deficit in children with dyslexia // Neuroreport. 2001. Vol. 12(16). P. 3603-3607. DOI: 10.1097/00001756-200111160-00046
-
Witton C., Talcott J.B., Hansen P.C., Richardson A.J., Griffiths T.D., Rees A., et al. Sensitivity to dynamic auditory and visual stimuli predicts nonword reading ability in both dyslexic and normal readers // Current Biology. 1998. Vol. 8(14). P. 791-797. DOI: 10.1016/s0960-9822(98)70320-3
-
Wolff P.H. Timing precision and rhythm in developmental dyslexia // Reading and Writing. 2002. Vol. 15(1-2). P. 179-206. DOI: 10.1023/A:1013880723925
-
Zeki S. A Vision of the brain. Oxford: Blackwell Scientific Publ., 1993