Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №3 (51) (2020)
УДК 159.9
DOI 10.24888/2073-8439-2020-51-3-15-22
МЕТОДЫ ОЦЕНКИ СТРАТЕГИЙ ПОИСКА ИНФОРМАЦИИ ДЕТЬМИ В ИНТЕРНЕТЕ. ОБЗОР ИНОСТРАННЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ
В работе проведен анализ исследований, посвященных изучению когнитивных стилей и стратегий, которые применяют учащиеся при поиске в интернете. В процессе этих исследований были предложены весьма продуктивные методы, которые могут быть полезны исследователям, интересующимся тем, как люди ищут информацию, необходимую для достижения поставленных целей и принимают решения в отношении выбора той или иной информации для дальнейшей работы. Возможно изучение непосредственной работы в интернете или решение имитационных задач. В первом случае наблюдается реальный поиск решения, второй вариант интересен тем, что все испытуемые поставлены в абсолютно одинаковые условия. Методы исследования можно условно разделить на программные, инструментальные и методы наблюдения. В первом случае используется программный пакет Windows для оценки поведения человека в процессе поиска. Во втором случае применяются разнообразные инструменты: запись ЭЭГ, ЭКГ, КГР, параметры, оцениваемые ай-трекером, фЯМР томографией, МЭГ, и другие методы. Три параметра: фиксация взгляда, расширение зрачков и частота моргания - являются неинвазивными и взаимодополняющими параметрами, имеющими понятные нейронные основания. Методы наблюдения, с одной стороны, являются времяёмкими, с другой - позволяют получить достаточно много информации об индивидуальных особенностях поведения в процессе поиска в интернете. Одновременное применение разных методов резко повышает возможность выявления релевантности информации для испытуемого.
Ключевые слова
поиск в интернете; стратегии; учащиеся; школьники; ай-трекинг; ЭЭГ; фЯМР томография; ЭМГ; МЭГ; web search; strategies; students; schoolchildren; eye-tracking; EEG; fMRI; EMG; MEG
METHODS FOR EVALUATING INFORMATION SEARCH STRATEGIES BY CHILDREN ON THE INTERNET. OVERVIEW OF FOREIGN STUDIES
The paper analyzes studies on cognitive styles and strategies that students use for web search. In the course of these studies, very productive methods have been proposed that can be useful to researchers who are interested in how people search for information necessary to fulfill their goals and make decisions about the choice of this or that information for further work. It is possible to study direct work on the Internet or solve simulation problems. In the first case, you can observe a real search for a solution, the second option is interesting because all the subjects are put in exactly the same conditions. Research methods can be divided into software, instrumental, and observation methods. In the first case, the Windows software package is used to evaluate human behavior during the search process. In the second case, a variety of tools are used: EEG recording, ECG, KGR, parameters evaluated by an eye-tracker, fMRI, MEG, and other methods. Three parameters: gaze fixation, pupillary dilatation, and blinking frequency are non-invasive and complementary parameters with clear neural bases. Observation methods, on the one hand, are time - consuming, on the other hand, allow you to get a lot of information about individual behavior in the process of web search. Simultaneous use of different methods dramatically increases the ability to identify the relevance of information to the subject.
Список литературы
-
Agichtein E., Brill E., Dumais S. Improving web search ranking by incorporating user behavior information // Proceedings of the 29th annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval. New York: ACM, 2006. P. 19-26.
-
Arapakis I., Konstas I., Jose J.M., Kompatsiaris I. Modeling facial expressions and peripheral physiological signals to predict topical relevance // Proceedings of the 32nd international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval. New York: ACM, 2009. P. 728-729.
-
Aston-Jones G., Rajkowski J., Cohen J. Role of locus coeruleus in attention and behavioral flexibility // Biological Psychiatry. 1999. Vol. 46. P. 1309-1320. DOI: 10.1016/S0006-3223(99)00140-7
-
Barral O., Eugster M.J., Ruotsalo T., Spapé M.M., Kosunen I., Ravaja N., Kaski S., Jacucci G. Exploring peripheral physiology as a predictor of perceived relevance in information retrieval // Proceedings of the 20th International Conference on Intelligent User Interfaces. New York: ACM, 2015. P. 389-399.
-
Bilal D. Children’s Use of the Yahooligans! Web Search Engine:I. Cognitive, Physical, and Affective Behaviors on Fact-Based Search Tasks // Journal of the American society for information science. 2000. Vol. 51(7). P. 646-665.
-
Borlund P. The IIR evaluation model: a framework for evaluation of interactive information retrieval systems // Information research. 2003. Vol. 8(3). P. 203-210.
-
Eckstein M.K., Guerra-Carrillo B., Miller Singley A.T., Bunge S.A. Beyond eye gaze: What else can eyetracking reveal about cognition and cognitive development? // Developmental cognitive neuroscience. 2017. V. 25. P. 69-91. DOI: 10.1016/j.dcn.2016.11.001
-
Fidel R. The case study method: A case study // Library and Information Science Research. 1984. Vol. 6. P. 273-288.
-
Fidel R., Davies R.K., Douglass M.H., Holder J.K., Hopkins C.J., Kushner E.J., Miyagishima B.K., Toney K.D. A Visit to the Information Mall: Web Searching Behavior of High School Students // Journal of the American society for information science. 1999. Vol. 50(1). P. 24-37.
-
Foss E., Druin A., Yip J., Ford W., Golub E., Hutchinson H. Adolescent search roles // Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2012. Vol. 64(1). P. 173-189.
-
Fox S., Karnawat K., Mydland M., Dumais S., White T. Evaluating implicit measures to improve web search // ACM Transactions on Information Systems (TOIS). 2005. Vol. 23(2). P. 147-168.
-
Golenia J.E., Wenzel M., Blankertz B. Live Demonstrator of EEG and Eye-Tracking Input for Disambiguation of Image Search Results // Symbiotic Interaction. Springer International Publishing, 2015. P. 81-86.
-
González-Ibáñez R., Escobar-Macaya M., Manriquez M. Using low-cost electroencephalography (EEG) sensor to identify perceived relevance on Web Search // ASIST. 2016, October 14-18.
-
Grover R., Fowler S.G. Recent trends in school library media research // School Library Media Quarterly. 1993. Vol. 21. P. 241-249.
-
Jacobson F.F., Ignacio E.N. Teaching reflection: Seeking and evaluation in a digital library environment // Library Trends. 1997. Vol. 45. P. 771-802.
-
Joachims T. Optimizing search engines using clickthrough data // Proceedings of the eighth ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining. New York: ACM, 2002. P. 133-142.
-
Jung S., Herlocker J.L., Webster J. Click data as implicit relevance feedback in web search // Information Processing & Management. 2007. Vol. 43(3). P. 791-807.
-
Kafai Y., Bates M.J. Internet Web searching in the elementary classroom: Building a foundation for information literacy // School Library Media Quarterly. 1997. Vol. 25. P. 103-111.
-
Kauppi J.P., Kandemir M., Saarinen V.M., Hirvenkari L., Parkkonen L., Klami A., Hari R., Kaski S. Towards brain-activity-controlled information retrieval: Decoding image relevance from MEG signals // NeuroImage. 2015. Vol. 112. P. 288-298.
-
Kuhlthau C.C. Students and the information search process: Zones of intervention for librarians // Advances in Librarianship. Vol. 18. Ed. by I.P. Godden. New York: Academic Press, 1994. P. 57-72.
-
Moshfeghi Y., Jose J.M. An effective implicit relevance feedback technique using affective, physiological and behavioural features // Proceedings of the 36th international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval. New York: ACM, 2013. P. 133-142
-
Printrich P.R., De Groot E.V. Motivational and self-tegulated learning components of classroom academic performance // Journal of Educational Psychology. 1990. Vol. 82(1). P. 33-40.
-
Scharinger C., Kammerer Y., Gerjets P. Fixation-Related EEG Frequency Band Power Analysis: A Promising Neuro-Cognitive Methodology to Evaluate the Matching-Quality of Web Search Results? // Communications in Computer and Information Science. Ed. by C. Stephanidis. Vol. 617. Cham: Springer International Publishing, 2016. P. 245-250. DOI: 10.1007/978-3-319-40548-3_41
-
Shen C.-X. Does school-related Internet Information seeking improve academic self-efficacy? The moderating role of internet information seeking styles // Computers and human behavior. 2018. Vol. 86. P. 91-98.
-
Slanzi G., Balazs J.A., Velásquez J.D. Combining eye tracking, pupil dilation and EEG analysis for predicting web users click intention // Information Fusion. 2017. Vol. 35. P. 51-57.
-
Westbrook A., Braver T.S. Dopamine does double duty in motivating cognitive effort // Neuron. 2016. Vol. 89. P. 695-710. DOI: 10.1016/j.neuron.2015.12.02
-
Yu A.J., Dayan P. Uncertainty, neuromodulation, and attention // Neuron. 2005. Vol. 46. P. 681-692. DOI: 10.1016/j.neuron.2005.04.026