Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №3 (55) (2021)
УДК 37.011
DOI 10.24888/2073-8439-2021-55-3-84-90
ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ В ПОСТГУМАНИСТИЧЕСКОЙ ФИЛОСОФИИ
Постгуманизм является одним из значимых направлений современной философии. В статье охарактеризованы основные положения современного философского постгуманизма: множественность человеческого опыта, отказ от антропоцентризма и иерархического представления о природе, преодоление дихотомического мышления. Указана его связь с движениями феминизма и постколониализма. Основываясь на современных философских и педагогических исследованиях, авторы дают общий очерк постгуманистической теории образования. Можно говорить о постгуманистическом характере современного понимания университетского образования, сформированном открытостью университетов, их международным соперничеством в условиях постиндустриальной экономики и активным привлечением иностранных учащихся. Этот характер выражается в переходе от формирования личности к формированию заданных навыков, выраженных в компетенциях. Также рассмотрен рост значения экологической проблематики на всех уровнях образования, взаимодействие образования с новыми технологиями, конституирование новой этики и новой эстетики. Отмечается, что в современных условиях педагогика и философия образования не могут уклониться от обсуждения вопросов, поставленных постгуманистическим движением. Характерной чертой постгуманистического представления о необходимой трансформации образования авторы считают сосредоточенность на проблеме модернизации его содержания. Примером может служить насыщение учебных программ вопросами экологии. Авторы трактуют эту ситуацию как сохранение традиционной структуры образования, которая адаптируется под решение новых, в том числе идеологических, задач. Уязвимость такого подхода состоит в невозможности для постгуманизма легитимировать его ссылкой на эссенциалистское представление о человеке.
THE STATEMENT OF THE PROBLEM OF EDUCATION IN POST-HUMANISTIC PHILOSOPHY
Posthumanism is considered as one of the significant areas of modern philosophy. The article describes the main provisions of modern philosophical posthumanism: the multiplicity of human experience, the rejection of anthropocentrism and hierarchical representation of nature; overcoming dichotomous thinking. Its connection with the movements of feminism and postcolonialism is indicated. Based on contemporary philosophical and pedagogical research, the authors provide a general outline of the post-humanist theory of education. We can talk about the posthumanist nature of the modern understanding of university education, formed by the openness of universities, their international rivalry in the postindustrial economy and the active involvement of foreign students. This nature is expressed in the transition from personality formation to the formation of assigned skills, expressed in competencies. The growth of the importance of environmental issues at all levels of education, the interaction of education with new technologies, the constitution of new ethics and new aesthetics are also considered. It is noted that in modern conditions pedagogy and philosophy of education cannot avoid discussing the issues posed by the posthumanist movement. The authors believe that a characteristic feature of the posthumanist concept of the necessary transformation of education is its focus on the problem of modernizing its content. An example is the saturation of educational programs with environmental issues. The authors interpret this situation as the preservation of the traditional structure of education, which adapts to the solution of new, including ideological, tasks. The vulnerability of this approach lies in the impossibility for posthumanism to legitimize it by referring to the essentialist view of man.
Список литературы
-
Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна. М.: Институт экспериментальной социологии, СПб.: Алетейя, 1998.
-
Bayley A. Posthuman Pedagogies in Practice. Arts based Approaches for Developing Participatory Futures. New York: Palgrave Macmillan, 2018.
-
Ferrando F. Philosophical Posthumanism. London, New York: Bloomsbury Academic, 2019.
-
Hassan I. Prometheus as performer: Toward a Posthumanist culture? A University Masque in Five Scenes // The Georgia Review. 1977. Vol. 31.4. Pp. 830-850.
-
Herbrechter S. Posthumanist Education // International Handbook of Philosophy of Education. Vol. 1. Ed. by P. Smeyers. Springer, 2018. Pp. 727-745. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72761-5
-
Lewis T.E., Kahn R. Education out of bounds: Reimagining cultural studies for a Posthuman age. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
-
Posthumanism and Educational Research. Ed. by N. Snaza, J. Weaver. New York: Routledge, 2015.
-
Sloterdijk P. Rules for the human zoo: A response to the Letter on Humanism // Sloterdijk P. Not Saved: Essays After Heidegger. Cambridge: Polity Press, 2017. Pp. 193-216.
-
Snaza N., Appelbaum P., Bayne S., Carlson D., Morris M., Rotas N., Sandlin J., Wallin J., Weaver J. Toward a Posthumanist education // Journal of Curriculum Theory. 2014. Vol. 30(2). Pp. 39-55.
-
Spanos W.V. The end of education: Toward Posthumanism. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1993.
-
Weaver J.A. Educating the Posthuman: Biosciences, fiction, and curriculum studies. Rotterdam: Sense Publishers, 2010.