Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №3 (59) (2022)
УДК 378.1
DOI 10.24888/2073-8439-2022-59-3-116-123
ОСОБЕННОСТИ ПОДХОДА «ОБУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ НА ОСНОВЕ ФИЛОСОФИИ»
Являясь уникальным подходом в современной методологии обучения, обучение языку на основе философии (PBLT) вовлекает учащихся в диалог на основе обсуждения философских вопросов на английском языке. Настоящее исследование направлено на освещение практических способов использования подхода «Обучение языку на основе философии». При этом ключевым моментом является перераспределение ролей как изучающих язык, так и преподавателей в процессе проведения занятий по английскому языку. В статье представлены следующие практические рекомендации по внедрению данного подхода на занятиях по английскому языку: во-первых, учебная программа по английскому языку может быть разработана с использованием принципов подхода PBLT; во-вторых, говоря о языковых навыках, разработчикам методических материалов следует включить философские вопросы, которые связаны с повседневной жизнью учащихся, в задания до и после прочтения текста (или просмотра видео). В статье отмечается, что данный подход положительно влияет на развитие навыков письма, говорения, а также повышает готовность к общению учащихся на английском языке. В заключении мы делаем вывод о том, что обсуждение не очень сложных философских вопросов на уроках английского языка может мотивировать учеников принимать активное участие в дискуссии. Это особенно верно, если философские вопросы касаются проблем реальной жизни, с которыми учащиеся сталкиваются повседневно. Использование этого подхода не только способствует развитию у учащихся критического мышления, но и облегчает обсуждение в классе, способствует повышению мотивации изучать язык.
FEATURES OF THE PHILOSOPHY-BASED LANGUAGE TEACHING
As a unique approach in modern teaching methodology, philosophy-based language teaching (PBLT) engages students in a dialogue-based discussion of philosophical questions in English. This study aims to highlight practical ways to use the philosophy-based language teaching approach. At the same time, the key point is the redistribution of the roles of both language learners and teachers in the process of conducting English classes. The article presents the following practical recommendations for implementing this approach in English classes: firstly, the English language curriculum can be developed using the principles of the PBLT approach; secondly, speaking of language skills, developers of teaching materials should include philosophical questions that are related to the daily life of students in tasks before and after reading a text (or watching a video). The article notes that this approach has a positive effect on the development of writing and speaking skills, and also increases students’ readiness to communicate in English. In conclusion, we note that the discussion of not very difficult philosophical issues in English classes can motivate students to take an active part in the discussion. This is especially true if the philosophical questions are about real-life problems that students face on a daily basis. The use of this approach not only encourages students to develop critical thinking, but also facilitates class discussion and increases motivation to learn the language.
Список литературы
-
Вавилова Т.Е., Ерёмина Е.И. Иностранный язык и междисциплинарные связи // Наука и школа. 2021. № 4. С. 174-183. https://doi.org/10.31862/1819-463X-2021-4-174-183
-
Канина С.Ю., Ермолаева Е.В., Гмызина Г.Н. Проблема формирования межкультурной компетенции в рамках концепции диалога культур на уроках иностранного языка на современном этапе развития школьного образования // Современное педагогическое образование. 2019. № 9. С. 93-97
-
Косачева В.О. Обучение критическому мышлению на занятиях по английскому языку для студентов неязыковых специальностей // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 351-353
-
Allwright D. Exploratory teaching: Bringing research and pedagogy together in the language classroom // Revue de Phonétique Appliquée. 1998. No 103. Pp. 101-117
-
Anjarani Sh., Ngadiso N., Asib A. PBLT (Philosophy-based language teaching) approach: teaching speaking viewed from students’ risk-taking // Aplinesia: Journal of Applied linguistics Indonesia. 2018. Vol. 2 (1). P. 34-43
-
Haynes J. Children as philosophers: Learning through inquiry and dialogue in the primary classroom. London: Routledge, 2002
-
Hemmati F., Hoomanfard M.H. Effect of philosophy-based language teaching on EFL learners’ speaking ability and their willingness to communicate // Journal of Social Issues and Humanities. 2014. Vol. 2 (10). P. 240-246
-
Hosseini A., Pishghadam R., Navari S. The effect of English classes on increasing emotional intelligence // Language and Literature Studies. 2010. Vol. 42. Pp. 1-11
-
Khaza’ifar A., Pishghadam R., Navari S. The Importance on critical thinking in reading // Farhangestan Letter. 2011. Vol. 12. P. 19-37
-
Kumaravadivelu B. The Post Method Condition: Emerging Strategies for Second / Foreign Language Teaching // TESOL Quarterly. 1994. Vol. 28. Pp. 27-48
-
Lipman M. Thinking in education. New York: Cambridge University Press, 2003
-
Lipman M., Sharp A.M., Oscanyan F.S.O. Philosophy in the classroom. Philadelphia: Temple University Press, 1980. https://doi.org/10.1177/019263658106544321
-
Murris K. Teaching philosophy with picture books. London: Infonet Publications, 1992
-
Noshadi M., Dabbagh A. Metacultural competence: A benchmark for advances in Applied ELT? // Selected Papers of 2nd conference on Interdisciplinary Approaches to Language Teaching, Literature and Translation Studies. Ed. by M. Khoshsaligheh. Mashhad: Ferdowsi university of Mashhad, 2015. P. 52-62
-
Pishghadam R.Introducing applied ELT as a new approach in second/foreign language studies // Iranian EFL Journal. 2011. Vol. 7 (2). Pp. 8-14
-
Pishghadam R., Zabihi R., Shayesteh Sh. Applied ELT: A movement beyond applied linguistics. Mashhad: Khate Sefid Press, 2015
-
Prabhu N.S. There is no best method-why? // TESOL Quarterly. 1990. Vol. 24. Pp. 161-176
-
Richards J.C., Rodgers T.S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: CUP, 2014
-
Shahini G.H., Riazi A.M. A PBLT approach to teaching ESL speaking, writing, and thinking skills // ELT Journal. 2011. Vol. 65 (2). Pp. 170-179
-
Schmitt N. An introduction to applied linguistics. London: Arnold, 2002
-
Van der Leeuw K. Philosophical dialogue and the search for truth // Thinking. 2004. Vol. 17 (3). Pp. 17-23. https://doi.org/10.5840/thinking20041734
-
Vygotsky L. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978