Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №2 (66) (2024)
УДК 37.015.3
DOI 10.24888/2073-8439-2024-66-2-6-15
РАЗВИТИЕ КОММУНИКАТИВНО-ПОВЕДЕНЧЕСКОГО КОМПОНЕНТА ПОЛИКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ
В статье рассматривается актуальная тема поликультурной компетентности преподавателей через развитие коммуникативно-поведенческого компонента. Коммуникативное поведение, по мнению автора, всегда представляло интерес для исследователей. Подчеркивая принадлежность преподавателей к коммуникативной группе, автор называет одну из основных задач в системе дополнительного профессионального образования - формирование потребности в культурной идентификации. Целью исследования является коммуникативно-поведенческий компонент в совокупности с основными характеристиками, развитие которых обусловлено одновременно дефицитом знаний преподавателей вузов по вопросам организации педагогической деятельности в ситуации поликультурного образования и реализации идей поликультурности, необходимостью повышения уровня эмоциональной культуры и культуры коммуникативного поведения, готовностью и способностью преподавателей воспринимать и понимать собственные эмоции и эмоции других людей, уважать чувства других людей, успешно устанавливать контакты и осуществлять межкультурную коммуникацию на вербальном и невербальном уровнях. Субъекты педагогического общества - преподаватели должны обладать высоким уровнем поведенческой культуры, основанной на нормах нравственности, эстетической культуры, этики и правилах. На примере внедрения в процесс обучения курсов повышения квалификации программы «Формирование поликультурной компетентности преподавателей высшей школы» на базе Ставропольского государственного медицинского университета» показан следующий результат: после прохождения курсов слушатели демонстрируют более эффективные способы взаимодействия в различных ситуациях, интерес к межкультурному взаимодействию и понимание национальных особенностей представителей различных культур. В статье подчеркивается значимость реализации комплекса организационно-управленческих, учебно-методических и психолого-педагогических условий в процессе учебной деятельности слушателей-преподавателей вуза.
Ключевые слова
коммуникативно-поведенческий компонент; педагогическая деятельность; профессиональное образование; дополнительное профессиональное образование; коммуникативное поведение; поликультурная компетентность; поведенческая культура
THE DEVELOPMENT OF THE COMMUNICATIVE-BEHAVIORAL COMPONENT OF MULTICULTURAL COMPETENCE OF TEACHERS
The article examines the current topic of multicultural competence of teachers through the development of the communicative and behavioral component. Communicative behavior, according to the author, has always been of interest to researchers. Emphasizing the belonging of teachers to the communicative group, one of the main tasks in the system of additional professional education is called - the formation of the need for cultural identification. Subjects of the pedagogical society - teachers must have a high level of behavioral culture based on moral norms, aesthetic culture, ethics and rules. The purpose of the study is the communicative-behavioral component in conjunction with the main characteristics, the development of which is due simultaneously to the lack of knowledge among university teachers on the organization of pedagogical activities in a situation of multicultural education and the implementation of multicultural ideas, the need to increase the level of emotional culture and culture of communicative behavior, the willingness and ability of teachers to perceive and understand their own emotions and the emotions of other people, respect the feelings of others, successfully establish contacts and carry out intercultural communication on the verbal and non-verbal levels. The article emphasizes the importance and implementation of a complex of organizational and managerial, educational and methodological, psychological and pedagogical conditions in the process of educational activities of students - university teachers. Subjects of the pedagogical society - teachers must have a high level of behavioral culture based on moral norms, aesthetic culture, ethics and rules. Based on the example of the introduction into the learning process of advanced training courses of the program “Formation of multicultural competence of higher school teachers” on the basis of the Stavropol State Medical University”, the result is shown that after completing the courses, students demonstrate more effective ways of interacting in various situations, interest in intercultural interaction and understanding of national characteristics of representatives of different cultures. This result is achieved through the inclusion in training of such complementary research methods as organizational, theoretical, general psychological, problem-search and active gaming technologies and trainings, through which attention was focused on the formation of motivation for intercultural interaction of the individual, on the development of productive thinking. The article emphasizes the importance of implementing a complex of organizational, managerial, educational, methodological and psychological-pedagogical conditions in the process of educational activities of students-university teachers.
Key words:
communicative and behavioral component; pedagogical activity; professional education; additional professional education; communicative behavior; multicultural competence; behavioral culture
Список литературы
-
Asmolov, A. G. (2004). Tolerance as a culture of the 21st century. Vek tolerantnosti, (7), 4-8. (In Russ.)
-
Banks, J. (2001). Cultural Diversity and Education: Foundations, Curriculum and Teaching. Boston: Allyn and Bacon
-
Bruner, J. (2006). Culture of Education. Moscow: Prosveshchenie. (In Russ.)
-
Gubanikhina, E. V. (2015). On the issue of multicultural competence of a teacher. Molodoy uchenyy, (4), 556-559. URL: https://moluch.ru/archive/84/15761/ (In Russ.)
-
Kasyanova, K. M. (2003). On the Russian national character. Moscow: Akademicheskiy Proyekt; Ekaterinburg: Delovaya kniga. (In Russ.)
-
Kulichenko, Yu. N. (2015). National and cultural features of communicative behavior. Perevod i sopostavitel’naya lingvistika, (11), 90-92. (In Russ.)
-
Mordashko, M. V. (2005). Formation of a culture of communicative behavior in adolescents in the process of learning a foreign language [dissertation]. Cheboksary. (In Russ.)
-
Nikolaeva, S. O. (2007). Classes on behavioral culture with preschoolers and junior schoolchildren / Moscow: Vlados. (In Russ.)
-
Rodionova, I. V. (2023). Prospects for the development of multicultural education. Chelovek. Sotsium. Obshchestvo, (6), 21-24. (In Russ.)
-
Selyukova, E. A. (2016). Multicultural education as a problem of modern education. Nauchno-metodicheskiy elektronnyy zhurnal «Kontsept», 15, 2336-2340. Retrieved from http://e-koncept.ru/2016/96388.htm (In Russ.)
-
Sinyakova, M. G. (2014). Psychological and pedagogical support of professional development of a teacher in a multicultural educational space. Pedagogicheskoye obrazovaniye v Rossii, (2), 68-73. (In Russ.)