Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №2 (66) (2024)
УДК 37.011
DOI 10.24888/2073-8439-2024-66-2-89-105
«ПАРАДОКС ИНДОКТРИНАЦИИ» И ОПЫТ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ ТЕКСТОВ Л. ВИТГЕНШТЕЙНА
На основании комплексного анализа дискуссии об индоктринации в англоязычной философии образования автор выявляет основные формы вовлечения в нее теоретических концептов философии Л. Витгенштейна. Теоретическим основанием исследования выступило представление о необходимости поиска оснований педагогических идей и представлений в философском дискурсе. Смысловой центр продолжающейся сегодня дискуссии автор видит в сформулированном К. Макмилланом «парадоксе индоктринации», указывающем на противоречие между необходимостью некритического усвоения принципов рационального познания и требованием подвергать убеждения рациональному обоснованию. Рассмотрение аргументации Макмиллана, основанной на обращении к текстам Л. Витгенштейна, позволяет увидеть, каким образом философские идеи адаптируются для решения педагогической задачи. В своих поздних текстах Витгенштейн настаивает на особой логической роли абсолютно достоверных суждений, которые не могут оцениваться как истинные или ложные и служат основой для последующего участия в языковых играх. Их первоначальное усвоение осуществляется путем дрессировки (Abrichtung) и несет на себе все формальные признаки индоктринации. Автор статьи обращает внимание на несоответствие формулировки парадокса индоктринации ключевому положению Витгенштейна о неприменимости практики рационального обоснования к абсолютно достоверным утверждениям. Также утверждается, что логическая невозможность обоснования базовых утверждений языка не может быть основанием для легитимации индоктринации в непосредственной практике образования. Акцентируется внимание на ключевом для состоявшегося философско-педагогического анализа текстов Витгенштейна положении - обязательном объединении первичного овладения языком и логически более позднего участия в языковых играх в едином процессе образования человека. В завершение автор определяет перспективы обсуждения проблемы индоктринации, указывая на возможность интерпретации взаимодействия с культурно значимыми объектами как обладающего наименьшим образовательным потенциалом.
Ключевые слова
образование; индоктринация; парадокс индоктринации; Л. Витгенштейн; картина мира; достоверность; знание
“THE PARADOX OF INDOCTRINATION” AND THE EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL INTERPRETATION OF L. WITTGENSTEIN’S TEXTS
Based on a comprehensive analysis of the discussion about indoctrination in the English-language philosophy of education, the author identifies main forms of involving the theoretical concepts of L. Wittgenstein’s philosophy into it. The theoretical basis of the study was the idea of the need to search for the foundations of pedagogical ideas and ideas in philosophical discourse. The author sees the pivot of today’s ongoing discussion in the “paradox of indoctrination” formulated by C. Macmillan, which points to the contradiction between the need for uncritical acquisition of the principles of rational cognition and the requirement to substantiate beliefs rationally. Macmillan’s argument, based on a reference to L. Wittgenstein’s texts, allows us to see how the language theory is adapted to solve a pedagogical problem. In his later texts, Wittgenstein insists on a special logical role of absolutely reliable judgments, which cannot be evaluated as true or false, and serve as the basis for subsequent participation in language games. Their initial acquisition is accomplished by training and carries all the formal signs of indoctrination. The author of the article draws attention to the inconsistency of the formulation of the paradox of indoctrination with Wittgenstein’s key point on the inapplicability of the practice of rational substantiation to absolutely reliable statements. It is also argued that the logical impossibility of substantiating basic statements of the language cannot be the basis for the legitimation of indoctrination in education. Attention is focused on the key point for the philosophical and pedagogical analysis of Wittgenstein's texts - the obligatory unification of initial language acquisition and logical later participation in language games in a single process of human education. In conclusion, the author defines the prospects for discussing the problem of indoctrination, pointing out the possibility of interpreting interaction with culturally significant objects as having the least educational potential.
Key words:
education; indoctrination; paradox of indoctrination; L. Wittgenstein; world-picture; certainty; knowledge
Список литературы
-
Витгенштейн Л. О достоверности // Витгенштейн Л. Философские работы. Часть I. М.: «Гнозис», 1994. С. 321-405
-
Двойнин А.М. Индоктринация в педагогическом контексте // Ребенок в современном образовательном пространстве мегаполиса: Материалы V Всеросс. науч.-практ. конф. (5-6 апреля 2018 г., г. Москва). М.: Известия ИППО, 2018. С. 42-47
-
Двойнин А.М., Буланова И.С. Психология индоктринации: подходы и современные направления исследований // Вопросы психологии. 2020. № 4. С. 3-15
-
Драгалина-Черная Е.Г. Парадокс индоктринации в логике социального софтвера // РАЦИО.ru. 2013. № 11. С. 75-94
-
Савенков А.И. Индоктринация личности // Развитие личности. 2006. № 1. С. 53-61. № 2. С. 46-60
-
Хайдеггер М. Учение Платона об истине // Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления. М.: Республика, 1993. С. 345-360
-
Armstrong L. If this is indoctrination, we are all indoctrinated // Theory and Research in Education. 2022. Vol. 20 (3). Pp. 272-288. https://doi.org/10.1177/14778785221143770
-
Bakhurst D. Foreword // A Companion to Wittgenstein on Education. Pedagogical Investigations. Ed. by M.A. Peters, J. Stickney. Singapore: Springer, 2017. Pp. v-xii. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3136-6
-
Barrow R., Woods R. An Introduction to Philosophy of Education. London, New York: Routledge, 2006. 200 p
-
Bowell T. Wittgenstein on Teaching and Learning the Rules: Taking Him at His Word // A Companion to Wittgenstein on Education. Pedagogical Investigations. Ed. by M. A. Peters, J. Stickney. Singapore: Springer, 2017. Pp. 643-657. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3136-6_42
-
Coliva A. Moore and Wittgenstein: Scepticism, Certainty, and Common Sense. Basing-stoke: Palgrave Macmillan, 2010
-
Copp D. Moral education versus indoctrination // Theory and Research in Education. 2016. Vol. 14 (2). Pp. 149-167. https://doi.org/10.1177/147787851665656
-
Dahlbeck J. Becoming Virtuous: Character Education and the Problem of Free Will // International Handbook of Philosophy of Education. Ed. by P. Smeyers. Singapore: Springer, 2018. Pp. 921-936. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72761-5_65
-
Flew A. Indoctrination and doctrines // Concepts of indoctrination: Philosophical essays. Ed. by I.A. Snook. London, Boston: Routledge & Kegan Paul, 2010. Pp. 52-71
-
Garrison J.W. The paradox of indoctrination: a solution // Synthese. 1986. Vol. 68 (2). P. 261-273
-
Giesinger J. Free Will and Education // Journal of Philosophy of Education. 2010. Vol. 44 (4). Pp. 515-528. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2010.00777.x
-
Hábl J. The problem of indoctrination, with a focus on moral education // Ethics & Bioethics (in Central Europe). 2017. Vol. 7 (3-4). Pp. 187-198. https://doi.org/10.1515/ebce-2017-0014
-
Hand M. Moral education and indoctrination: replies to John White and John Tillson // Theory and Research in Education. 2018. Vol. 16 (3). Pp. 368-377. https://doi.org/10.1177/1477878518784588
-
Hanks C. Indoctrination and the space of reasons // Educational Theory. 2008. Vol. 58 (2). Pp. 193-212. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2008.00284.x
-
Hare W. Open-mindedness and Education. Kingston, Montreal: McGill-Queen's University Press, 1983. 166 p
-
Heidegger M. Platons Lehre von der Wahrheit // Heidegger M. Cesamtausgabe. Band 9. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann Verlag, 2000. S. 203-238
-
Huttunen R. Habermas and the Problem of Indoctrination // Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Ed. by M.A. Peters. Singapore: Springer, 2017. Pp. 953-963. https://doi.org/10.1007/978-981-287-588-4
-
Macmillan C.J.B. “On Certainty” and indoctrination // Synthese. 1983. Vol. 56 (3). Pp. 363-372
-
Merry M.S. Indoctrination, Islamic schools, and the broader scope of harm // Theory and Research in Education. 2018. Vol. 16 (2). Pp. 162-178. https://doi.org/10.1177/1477878518779668
-
Moyal-Sharrock D. The Animal in Epistemology: Wittgenstein's Enactivist Solution to the Problem of Regress // International Journal for the Study of Skepticism. 2016. No. 6. Pp. 97-119. https://doi.org/10.1163/22105700-00603003
-
Moyal-Sharrock D. Understanding Wittgenstein’s On Certainty. London: Palgrave Macmillan, 2004. 250 p
-
Peters M.A. Subjectivity After Descartes: Wittgenstein as a Pedagogical Philosopher // A Companion to Wittgenstein on Education. Pedagogical Investigations. Ed. by A. Peters, J. Stickney. Singapore: Springer, 2017. Pp. 29-42. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3136-6_2
-
Peters R.S. Ethics and Education. London: George Allen & Unwin, 1966. 333 p
-
Rhees R. Wittgenstein’s On Certainty: There - Like our life. Oxford: Blackwell, 2003. 195 p
-
Standish P. Wittgenstein's Impact on the Philosophy of Education // Philosophical Investigations. 2018. Vol. 41 (2). Pp. 223-240. https://doi.org/10.1111/phin.12198
-
Stroll A. Moore and Wittgenstein on Certainty. New York: Oxford University Press, 1994. 196 p
-
Tan C. Confucius // International Handbook of Philosophy of Education. Ed. by P. Smeyers. Singapore: Springer, 2018. Pp. 91-101. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72761-5_9
-
Tan C. Teaching without Indoctrination: Implications for Values Education. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. 132 p
-
Taylor R. M. Indoctrination and Social Context: A System-based Approach to Identifying the Threat of Indoctrination and the Responsibilities of Educators // Journal of Philosophy of Education. 2017. Vol. 51 (1). Pp. 38-58. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12180
-
Wareham R. J. Indoctrination, delusion and the possibility of epistemic innocence // Theory and Research in Education. 2019. Vol. 17 (1). Pp. 40-61. https://doi.org/10.1177/1477878518812033
-
White J. Moral education and education in altruism: two replies to Michael Hand // Journal of Philosophy of Education. 2016. Vol. 50 (3). Pp. 448-460
-
White J. Moral education and the limits of rationality: a reply to John Tillson // Theory and Research in Education. 2017. Vol. 15 (3). Pp. 339-345
-
Williams M. Wittgenstein, Mind and Meaning. Toward a social conception of mind. London, New York: Routledge, 2002
-
Wittgenstein L. On Certainty. Oxford: Basil Blackwell, 1969. 180 p
-
Zrudlo I. Moving beyond rationalistic responses to the concern about indoctrination in moral education // Theory and Research in Education. 2021. Vol. 19 (2). Pp. 185-203. https://doi.org/10.1177/14778785211016322