Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №3 (67) (2024)
УДК 37.015.3
DOI 10.24888/2073-8439-2024-67-3-48-57
ИССЛЕДОВАНИЕ ЭКОСИСТЕМЫ СЕМЕЙНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЛЯ РАЗВИТИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ЗДОРОВЬЯ МЛАДЕНЦЕВ И ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА ОТ 0 ДО 3 ЛЕТ
В данной статье основное внимание уделяется исследованию экосистемы семейного образования для развития психологического здоровья младенцев и детей младшего возраста в возрасте от 0 до 3 лет. Объясняется экосистемный взгляд и рассматривается экология семейного образования с точки зрения экосистемного взгляда. На основе зрелых шкал и посредством исследования литературы была построена модель экосистемы семейного образования, подходящая для развития психологического здоровья младенцев и детей младшего возраста в возрасте от 0 до 3 лет. Было проведено обследование 296 родителей младенцев и детей младшего возраста. Эмпирический анализ показал, что существует значительная корреляция между независимыми переменными и зависимыми переменными, такими как уровень образования родителей, экономические условия семьи, статус структуры семьи, знания родителей в области образования, грамотность родителей в области образования, концепции образования родителей, способности родителей в области образования, отношения между родителями и детьми, образ жизни семьи, система, культура и т. д. На основании результатов эмпирического анализа для развития психологического здоровья младенцев и детей младшего возраста в возрасте от 0 до 3 лет можно усилить построение экосистемы семейного образования из трех измерений: микросистема, мезосистема и макросистема; Создать соответствующую экосистему семейного образования для младенцев и детей младшего возраста от 0 до 1 года и от 1 до 3 лет соответственно, чтобы улучшить таргетирование. C точки зрения семейной микросистемы, необходимо поощрять детей выражать свои эмоции, такие как радость, гнев, печаль и веселье, и обучать их соответствующим методам эмоциональной регуляции; помогать детям развивать самосознание, понимать свои возможности и способности, развивать уверенность в себе и независимость.
Ключевые слова
Младенцы и дети младшего возраста 0-3 лет; Развитие психологического здоровья; Экосистема семейного образования
A STUDY OF THE FAMILY EDUCATION ECOSYSTEM FOR THE PSYCHOLOGICAL HEALTH DEVELOPMENT OF 0-3-YEAR-OLD INFANTS AND YOUNG CHILDREN
This article focuses on the study of the family education ecosystem for the development of mental health in infants and young children aged 0-3 years. Explained the ecosystem view and examined its family education ecology from the perspective of ecosystem view. Based on mature scales and through literature research, a family education ecosystem model suitable for the psychological health development of 0-3 year old infants and young children was constructed. A survey was conducted on 296 parents of infants and young children. Empirical analysis showed that there was a significant correlation between independent variables and dependent variables such as parental education level, family economic conditions, family structure status, parental education knowledge, parental education literacy, parental education concepts, parental education abilities, parent-child relationships, family lifestyle, system, culture, etc. Based on empirical analysis results, for the development of psychological health in infants and young children aged 0-3, it is possible to strengthen the construction of a family education ecosystem from three dimensions: micro system, meso system, and macro system; Construct a matching family education ecosystem for infants and young children aged 0-1 and 1-3, respectively, to improve targeting. From the perspective of the family visual microsystem, it is necessary to encourage children to express their emotions such as joy, anger, sadness and fun, and teach them appropriate emotional regulation techniques; promote children's development of self-awareness, understanding of their capabilities and abilities, and develop self-confidence and independence.
Key words:
0-3 year old infants and young children; Psychological health development; Family education ecosystem
Список литературы
-
Deng, Ju., & Liu, X. (2023). Current status and suggestions of family education ecology under the background of family education guidance. Journal of Sichuan Vocational and Technical College, 33(2), 34-39
-
Fan, J. (2023). Investigation and analysis of the current situation of fathers’ participation in family education. Primary and Secondary School Teachers, (15), 42-44
-
Lin, C. (2023). Developmental Psychology (Third Edition). People's Education Press
-
Liu, S. (2023). Spatial structure and operational path of the mental health education ecosystem in primary and secondary schools. Teacher, (4), 99-101
-
Liu, X., & Feng, B. (2016). Analysis of implementation approaches of family education from the perspective of ecological system theory. Journal of Hubei Normal University (Philosophy and Social Sciences Edition), 36(5), 138-141
-
Teng, Yi., & Teng, T. (2022). Family education ecology: concept innovation, element sorting, and practical response. Continuing Education Research, (3), 104-108
-
Wang, J., & Kang, Ch. (2020). Fu Shan’s Family Instructions: Cultivating the Contemporary Family Education Ecology. Journal of North China University (Social Science Edition), 36(4), 25-29
-
Yang, D. (2015). Analysis of problems and countermeasures of rural early childhood family education - based on the perspective of ecological system. Education Guide (Second Half), (6), 87-90
-
Yang, N. (2023). Three-dimensional and multi-dimensional: Constructing a regional mental health education ecosystem model for primary and secondary schools. Mental Health Education for Primary and Secondary Schools, (36), 62-66
-
Ye, J. (2024). Research on the protection of minors’ rights and interests under the background of legalization of family education-from the perspective of the “Family Education Promotion Law”. Legal Expo, (8), 19-21
-
Yu, Q. (2019). Cultural Journey. Changjiang Literature and Art Publishing House
-
Zhang, Zh., & Liang, Ch. (2023). Dilemma and path exploration of family education of primary and secondary school students - based on the perspective of ecological system theory. Jiangsu Education, (17), 22-25