Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №3 (67) (2024)
УДК 374.1
DOI 10.24888/2073-8439-2024-67-3-65-74
ОБРАЗОВАНИЕ ДЛЯ КАЖДОГО РЕБЕНКА: ИЗУЧЕНИЕ ПУТЕЙ СЕМЕЙНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
В настоящее время значение семейного образования детей дошкольного возраста становится все более важным. Семейное образование вышло за рамки простого воспитания детей. Оно играет жизненно важную роль в формировании личности, привычек и ценностей детей. Зачастую у родителей нет научно обоснованных методов обучения и воспитания детей. Чтобы помочь этим семьям, мы объединили новейшие образовательные концепции и практические результаты для всестороннего анализа основных элементов и эффективных стратегий семейного образования с целью предоставления конкретных практических рекомендаций, которые бы позволили родителям определить наиболее подходящий в их обстоятельствах путь образования. Необходимо заложить прочную основу для всестороннего развития ребенка. В связи с этим родителям необходимо обновить свои образовательные концепции, разумно распределить ресурсы семейного образвоания, понимать и уважать физическое и психическое состояние детей, развивать и укреплять взаимодействие и общение с детьми. В этой статье обсуждается путь семейного образования детей дошкольного возраста, подчеркивается его важность и проблемы, с которыми сталкиваются семьи сегодня. В статье сначала определяется значение семейного образования для детей дошкольного возраста, а затем подробно рассматриваются его основные элементы, включая эмоциональное товарищество, когнитивное просвещение и формирование привычек. С точки зрения путей реализации предлагаются такие стратегии, как создание благоприятной семейной среды, составление планов научного образования и родительско-детское чтение. Мы осознали, что семейное воспитание детей дошкольного возраста - это не только долгосрочная и сложная задача, но и высокая миссия, несущая в себе надежду на формирование будущего.
Ключевые слова
дети дошкольного возраста; семейное образвоание; взаимодействие детей и родителей; путь внедрения
EDUCATION FOR EVERY CHILD: EXPLORING THE PATH OF FAMILY EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN
Nowadays, the importance of family education of preschool children in the field of education is becoming increasingly important. Family education has gone beyond the simple upbringing of children. It plays a vital role in shaping the personality, habits and values of children. Often, parents do not have scientifically proven methods of teaching and raising children. To help these families, we have combined the latest educational concepts and practical results to comprehensively analyze the essential elements and effective strategies of family education in order to provide specific practical recommendations so that parents can find an educational path that suits their circumstances. It is necessary to lay a solid foundation for the all-round development of the child. In this regard, parents need to update their educational concepts, wisely allocate family education resources, understand and respect the physical and mental state of children, develop and strengthen interaction and communication with children. This article discusses the path of family education for preschool children, emphasizing its importance and the challenges faced by families today. The article first defines the connotation of family education for preschool children, and then elaborates on its core elements, including emotional companionship, cognitive enlightenment and habit formation. In terms of implementation paths, strategies such as creating a favorable family environment, formulating science education plans, and parent-child reading are proposed. We realized that family education of preschool children is not only a long-term and challeng-ing task, but also a lofty mission carrying the hope of cultivating the future.
Key words:
preschool children; family education; interaction between children and parents; implementation path
Список литературы
-
Chen Yueqin. (2015). A brief discussion on the impact of family education environment on the growth of preschool children. Curriculum Education Research, (32), 2. https://doi.org/10.3969/j.issn.2095-3089.2015.32.266
-
Jing Libin, & Zhang Yongzhong. (2014). Analysis of family education of preschool children based on role improvement - taking the role improvement of post-80s fathers as an example. Journal of Jinan Vocational College, (3), 4. https://doi.org/10.3969/j.issn.1673-4270.2014.03.004
-
Ma Dongke. (1994). The relationship between preschool children’s intellectual development, personality and family education (with analysis of 297 cases of children’s human drawing intelligence test). Chinese Journal of Health Psychology, (1), 4. https://doi.org/CNKI:SUN:JKXL.0.1994-01-005
-
Yang Li. (2020). Family education concepts of parents of young children: current situation and problem exploration framework.International Education Forum, 2(11), 155. https://doi.org/10.32629/jief.v2i11.2515