Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №4 (68) (2024)
УДК 159.9.07, 159.99, 159.922.8, 159.922.6, 37.04
DOI 10.24888/2073-8439-2024-68-4-6-19
ЭСТЕТИЧЕСКИЙ ОПЫТ И ЕГО РОЛЬ В ПРОЦЕССЕ ЛИЧНОСТНОЙ И ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ САМОРЕАЛИЗАЦИИ СТУДЕНТОВ: ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ АСПЕКТ
Статья посвящена эстетическому опыту, как необходимой составляющей самореализации студентов. Ее основная цель - продемонстрировать ценность и пригодность использования эстетической составляющей в психотерапевтическом, а также учебном процессе, в том числе, у студентов естественно-научных специальностей. В статье представлен обобщающий обзор доступных результатов отечественных и зарубежных исследований по применению искусства в коррекции психоэмоциональных состояний студентов. Рассмотрены психологические компоненты эстетического опыта и механизмы воздействия искусства на повышение эффективности учебной деятельности. Инструментарий эстетического компонента в образовательной и психокоррекционной деятельности достаточно широк и может применяться в различных ситуациях. Современный специалист должен обладать широким спектром компетенций для решения сложных задач. Это означает необходимость использования творческого подхода и поиска нестандартных решений, чему также способствует взаимодействие с творческой составляющей искусства. Выделены наиболее неразработанные и дискуссионные стороны применения искусства, такие как отсутствие стандартизированных и достаточно апробированных материалов для работы, что требует дальнейших исследований. Посредством анализа доступных материалов было установлено, что эстетический опыт, полученный с помощью искусства оказывает положительное влияние на психологическое состояние студентов. Обучение с применением искусства способствует улучшению успеваемости, повышает уровень запоминания информации, улучшая когнитивные и социальные навыки, а также является условием личностного развития, самоопределения и осознания студентами возможностей проявления своей индивидуальности. Показано, что включение эстетического компонента в преподавание является необходимой составляющей самореализации студентов.
Ключевые слова
самореализация; эстетический опыт; искусство; психология искусства; самореализация студентов; психология творчества; образовательное пространство
AESTHETIC EXPERIENCE AND ITS ROLE IN THE PROCESS OF PERSONAL AND PROFESSIONAL SELF-REALIZATION OF STUDENTS: PSYCHOLOGICAL ASPECT
The article is devoted to aesthetic experience as a necessary component of students' self-realization. Its main goal is to demonstrate the value and suitability of using the aesthetic component in the psychotherapeutic and educational process, including for students majoring in natural sciences. The article provides a general overview of the available results of domestic and foreign studies on the use of art in the correction of students' psychoemotional states. The psychological components of aesthetic experience and the mechanisms of art's influence on improving the effectiveness of educational activities are considered. The toolkit of the aesthetic component in educational and psychocorrectional activities is quite wide and can be used in various situations. A modern specialist must have a wide range of competencies to solve complex problems. This means the need to use a creative approach and search for non-standard solutions, which is also facilitated by interaction with the creative component of art. The most undeveloped and controversial aspects of the use of art are highlighted, such as the lack of standardized and sufficiently tested materials for work, which requires further research. By analyzing the available materials, it was found that aesthetic experience obtained through art has a positive effect on the psychological state of students. Teaching with the use of art helps improve academic performance, increases the level of memorization of information, improving cognitive and social skills, and is also a condition for personal development, self-determination and awareness of students' opportunities to express their individuality. It is shown that the inclusion of an aesthetic component in teaching is a necessary component of students' self-realization.
Key words:
self-realization; aesthetic experience; art; psychology of art; self-realization of students; psychology of creativity; educational space
Список литературы
-
Бычков В.В. Эстетика: учебник для вузов. М.: Академический Проект, 2020. 452 с
-
Верб М.А. Эстетическая культура школьника. М.: Просвещение, 1997. 142 с
-
Выготский Л.С. Психология искусства. М.: Искусство, 1986. 573 с
-
Железняк Н.Е. Культтерапия. Лекции по психологии искусства. М.: АСТ, 2018. 231 с
-
Кант И. Критика способности суждения. М.: Искусство, 1994. 367 с
-
Кудинов С.И., Кудинов С.С. Психодиагностика личности: учебн. пособие. Тольятти: ТГУ, 2012. 270 с
-
Лосев А.Ф. История античной эстетики. М.: Издательство АСТ, 2000. Т. 1. Ранняя классика. 624 с
-
Ницше Ф. Рождение трагедии // Ницше Ф. Полное собрание сочинений: В 13 томах. М.: Культурная революция, 2005. Т. 1/1: Рождение трагедии. Из наследия 1869-1873 гг. М.: «Культурная Революция», 2012. С. 7-144
-
Рыбаков В.В. Эстетический опыт как событие: «Эстетика Появления» М. Зееля и ее критика // Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. 2021. № 2. С. 113-127
-
Aeschbach V. M., Schipperges H., Braun M. A., Ehret S., Ruess M., Sahintuerk Z., Thomaschke R. Less is more: The effect of visiting duration on the perceived restorativeness of museums // Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Advance online publication. 2022. https://doi.org/10.1037/aca0000475
-
Baumgarten A. Metaphysik. Halle: Hemmerde, 1768
-
Baumgarten A. Aesthetica. I.C. Kleyb, 1750
-
Binnie J.M. Does Viewing Art in the Museum Reduce Anxiety and Improve Wellbeing? // Museums & Social Issues. 2010. No. 5. Pp. 191-201. https://doi.org/10.1179/msi.2010.5.2.191
-
Catterall J.S., Dumais S.A., Hampden-Thompson G. The arts and achievement in at-risk youth: Findings from four longitudinal studies. 2012. (National Endowment for the Arts. Research Report #55.)
-
Csikszentmihalyi M., Robinson R.E. The art of seeing: an interpretation of the aesthetic encounter. Malibu: J.P. Getty Museum; Getty Cen-ter for Education in the Arts, 1990
-
Cupchik G.C., Winston A.C. Confluence and divergence in empirical aesthetics philosophy and mainstream psychology // Cognitive ecology. Ed. by M.P. Friedman, E.C. Carterette. San Diego: Academic Press, 1996. Pp. 61-85. https://doi.org/10.1016/B978-012161966-4/50005-0
-
Dewey J. Art as Experience. New York: Perigee Books, 1980
-
Hardiman M., Rinne L., Yarmolinskaya J. The Effects of Arts Integration on Long-Term Retention of Academic Content // Mind Brain and Education. 2014. Vol. 8 (3). Pp. 144-148. https://doi.org/10.1111/mbe.12053
-
Hardiman M.M., JohnBull R.M., Carran D.T., Shelton A. The effects of arts-integrated instruction on memory for science content // Trends Neurosci Education. 2019. Vol. 14. Pp. 25-32. https://doi.org/10.1016/j.tine.2019.02.002
-
Howell B.M., Diessner R., Robinson R.M. Self-actualization and the tragedy of beauty // Journal of Humanistic Psychology. 2017. Vol. 60 (2). Pp. 227-243. https://doi.org/10.1177/0022167817696836
-
Jakobson B., Wickman P.O. Art in science class vs science in art class: A study in elementary school // Éducation et didactique. 2008. No. 2-3. Pp. 141-157. https://doi.org/10.4000/educationdidactique.396
-
Jin X., Ye Y. Impact of fine arts education on psychological wellbeing of higher education students through moderating role of creativity and self-efficacy // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. P. 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.957578
-
Kaplan S., Bardwell L.V., Slakter D.B. The museum as a restorative environment // Environment and Behavior. 1993a. Vol. 25 (6). Pp. 725-742. https://doi.org/10.1177/0013916593256004
-
Kaplan S., Bardwell L.V., Slakter D.B. The Restorative Experience as a Museum Benefit // The Journal of Museum Education. 1993b. Vol. 18 (3). Pp. 15-18
-
Koelsch S., Jäncke L. Music and the heart // European Heart Journal. 2015. Vol. 36 (44). Pp. 3043-3049. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehv430
-
Løvlie L. Den estetiske erfaring // Nordisk pedagogik. 1990. No. 1-2. Pp. 1-18
-
Mar R.A., Oatley K. The Function of Fiction is the Abstraction and Simulation of Social Experience // Perspectives on Psychological Science. 2008. Vol. 3 (3). Pp. 173-192. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00073.x
-
Markovic S.Components of aesthetic experience: aesthetic fascination, aesthetic appraisal, and aesthetic emotion // i-Perception. 2012. Vol. 3. P. 1-17. https://doi.org/10.1068/i0450aap
-
Miu A.C., Pițur S., Szentágotai-Tătar A. Aesthetic Emotions Across Arts: A Comparison Between Painting and Music // Frontiers in Psychology. 2016. Vol. 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01951
-
Ognjenović P. Processing of aesthetic information // Empirical Studies of the Arts. 1991. Vol. 9 (1). Pp. 1-9. https://doi.org/10.2190/kc25-jwtn-nrx4-c7a1
-
Scrima F., Foddai E., Hamel J.F., Carrein-Lerouge C., Codou O., Montalan B., Vallée B., Zerhouni O., Rioux L., Marchesa P. Workplace Aesthetic Appreciation and Exhaustion in a COVID-19 Vaccination Center: The Role of Positive Affects and Interest in Art // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. Vol. 19 (21). 14288. https://doi.org/10.3390/ijerph192114288
-
Seel M. Aesthetics of appearing. Stanford: Stanford Univwesity Press, 2005
-
Shusterman R. O końcu i celu doświadczenia estetycznego // Er(r)go Teoria Literatura Kultura. 2006. No. 12. Pp. 129-151
-
Spelke E. Effects of music instruction on developing cognitive systems at the foundations of mathematics and science // Learning, Arts, and the Brain. Ed. by C. Asbury, B. Rich. New York/Washington: The Dana Foundation, 2008. Pp. 17-49
-
Sun J. Exploring the Impact of Music Education on the Psychological and Academic Outcomes of Students: Mediating Role of Self-Efficacy and Self-Esteem // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.841204
-
Świątek A.H., Szcześniak M., Wojtkowiak K., Stempień M., Chmiel M. Polish version of the Aesthetic Experience Questionnaire (AEQ): validation and psychometric characteristics // Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1214928
-
Welke D., Purton I., Vessel E.A. Inspired by art: higher aesthetic appeal elicits increased felt inspiration in a creative writing task // Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2023. Vol. 17(3). Pp. 261-277. https://doi.org/10.1037/aca0000393
-
Wickman P.O. Aesthetic experience in science education: Learning and meaning-making as situated talk and action. New York: Routledge, 2006. https://doi.org/10.4324/9781410615756
-
Winston A.S., Cupchik G.C. The evaluation of high art and popular art by naive and experienced viewers // Visual Arts Research. 1992. Vol. 18(1). Pp. 1-14