Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №4 (68) (2024)
УДК 159.955
DOI 10.24888/2073-8439-2024-68-4-20-29
СВЯЗЬ КОМПОНЕНТОВ КОГНИТИВНЫХ ФУНКЦИЙ И МОТИВАЦИОННЫХ СИСТЕМ
Мотивация когнитивной деятельности и контроль обучения не теряют своей актуальности в современных новых форматах образовательного процесса. Расширяющиеся возможности онлайн обучения усиливают интерес к эффективности исполнительных функций (ИФ) и особенностям эмоционально-мотивационного статуса учащихся. В связи с этим выполнен анализ соотношения показателей контроля поведения и его мотивации с применением разных подходов их классификации. В исследовании принимали участие 67 студентов факультета гуманитарного образования в возрасте 18-23 лет. Для определения психометрических показателей исполнительных функций, фокуса регуляции и систем мотивации (BIS-BAS) использовали соответствующие опросники. Установлена положительная связь самооценки таких компонентов исполнительных навыков как «Рабочая память», «Гибкость» и «Метапознание» с фокусом продвижения и отрицательная - с фокусом профилактики. Повышению показателей BIS соответствует снижение «Эмоционального контроля» и «Стрессоустойчивости», тогда как фокус продвижения связан с этими компонентами исполнительных навыков положительно. Обнаруженная взаимосвязь самооценки исполнительных навыков и мотивационных систем указывает на потенциальные возможности использования этих закономерностей в педагогической деятельности и психологической коррекции регуляции поведения как посредством когнитивной тренировки ИФ, так и усиления вклада фокуса продвижения. ИФ на примере их самооценки как компонентов разных исполнительных навыков связаны с мотивацией поведения. Доминирование мотивации избегания соответствует снижению эмоционального контроля и стрессоустойчивости, а усиление фокуса продвижения способствует повышению не только этих, но и целого ряда других компонентов ИФ.
Ключевые слова
исполнительные функции; компоненты исполнительных навыков; мотивации приближения избегания; фокус мотивации
RELATIONSHIP BETWEEN THE COMPONENTS OF COGNITIVE FUNCTIONS AND MOTIVATIONAL SYSTEMS
Motivation of cognitive activity and control of learning do not lose their relevance in modern new formats of the educational process. Expanding opportunities for online learning increase interest in the effectiveness of executive functions (EF) and the characteristics of the emotional and motivational status of students. In this regard, the analysis between the components of executive skills and the indicators of motivation systems was performed using different approaches to their classification. The study involved 67 students of the Faculty of Humanities aged 18-23. To determine the psychometric indicators of EF, the focus of regulation and motivation systems (BIS-BAS), the corresponding questionnaires were used. A positive relationship was established between the self-assessment of such components of executive skills as “Working Memory”, “Flexibility” and “Metacognition” with the focus of promotion and a negative one - with the focus of prevention. An increase in BIS indicators corresponds to a decrease in “Emotional Control” and “Stress Resistance”, while the focus of promotion is associated positive with these components of executive skills. The discovered relationship between self-assessment of executive skills and motivational systems indicates the potential for using these patterns in pedagogical activities and psychological correction of behavior regulation both through cognitive training of the EF and by strengthening the contribution of the promotion focus. IFs, using their self-assessment as components of different executive skills as an example, are associated with behavioral motivation. The dominance of avoidance motivation corresponds to a decrease in emotional control and stress resistance, while an increase in the promotion focus contributes to an increase in not only these, but also a number of other IF components.
Key words:
executive functions; components of executive skills; approach/avoidance motivation; focus of motivation
Список литературы
-
Горшкович В.А., Морошкина Н.В., Кулиева А.K., Наследов А.Д. Адаптация опросника Е.Т. Хиггинса по диагностике фокуса регуляции на индивидуальные различия // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2019. Т. 19. № 2. C. 318-340. https://doi.org/10.17323/1813-8918-2019-2-318-340
-
Князев Г.Г., Слободская Е.Р., Софронова М.В. Краткая форма личностного опросника Грея-Уилсона // Вопросы психологии. 2004. № 4. C. 113-122
-
Разумникова О.М., Асанова Н.В. Взаимосвязь факторов тормозного контроля, успешности обучения и сохранения здоровья студентов в условиях стрессовых нагрузок образовательного процесса // Экология человека. 2019. № 12. С. 46-52. https://doi.org/10.33396/1728-0869-2019-12-46-52
-
Разумникова О.М., Николаева Е.И. Онтогенез тормозного контроля когнитивных функций и поведения. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2021. 159 с
-
Davidson R.J. Affective style and affective disorders: perspectives from affective neuroscience // Cognition and Emotion. 1998. Vol. 12 (3). Pp. 307-330. https://doi.org/10.1080/026999398379628
-
Dawson P., Guare R. Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: The Guilford Press, 2018
-
Gray J.A. Personality Dimensions and Emotion Systems // The Nature of Emotion. Ed. by P. Ekman, R.J. Davidson. New York: Oxford University Press, 1994. Pp. 329-331
-
Gray J.A., McNaughton N. The neuropsychology of anxiety: an enquiry into the functions of the septo-hippocampal system. Oxford: Oxford University Press, 2000
-
Harmon-Jones E., Gable P.A. On the role of asymmetric frontal cortical activity in approach and withdrawal motivation: An updated review of the evidence // Psychophysiology. 2018. Vol. 55 (1). Pp. 1-23. https://doi.org/10.1111/psyp.12879
-
He W.-J. Positive and negative affect facilitate creativity motivation: Findings on the effects of habitual mood and experimentally induced emotion // Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1014612
-
Higgins E.T., Silberman I. Development of regulatory focus: Promotion and prevention as ways of living // Motivation and self-regulation across the life span. Ed. by J. Heckhausen, C.S. Dweck. New York: Cambridge University Press, 1998. Pp. 78-113
-
Miyake A., Friedman N.P. The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions // Current Directions in Psychological Science. 2012. Vol. 21 (1). Pp. 8-14. https://doi.org/10.1177/0963721411429458
-
Poursadegh M., Moghadasin M., Hasani J. Investigating the structural relationships between behavioral activation-inhibition systems with internalizing and externalizing problems according to the mediating role of hot and cold executive functions // Journal of Psychology. 2021. Vol. 25 (3). Pp. 458-489
-
Reynolds B.W., Basso M.R., Miller A.K., Whiteside D.M., Combs D. Executive function, impulsivity, and risky behaviors in young adults // Neuropsychology. 2019. Vol. 33 (2). Pp. 212-221. https://doi.org/10.1037/neu0000510
-
Thake J., Zelenski J.M. Neuroticism, BIS, and reactivity to discrete negative mood inductions // Personality and Individual Differences. 2013. Vol. 54 (2). Pp. 208-213. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.08.041
-
Wacker J., Heldmann M., Stemmler G. Separating emotion and motivational direction in fear and anger: effects on frontal asymmetry // Emotion. 2003. Vol. 3 (2). Pp. 167-193
-
Weller J.A., King M.L., Figner B., Denburg N.L. Information use in risky decision making: Do age differences depend on affective context? // Psychology and Aging. 2019. Vol. 34 (7). Pp. 1005-1020. https://doi.org/10.1037/pag0000397
-
Wu L., Zhang X., Wang J., Sun J., Mao F., Han J., Cao F. The associations of executive functions with resilience in early adulthood: A prospective longitudinal study // Journal of Affective Disorders. 2021. Vol. 282. Pp. 1048-1054. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.01.031