Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №4 (68) (2024)
УДК 159.9
DOI 10.24888/2073-8439-2024-68-4-30-42
СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ СТРАТЕГИЙ, ПРИМЕНЯЕМЫХ В РАБОЧЕЙ ПАМЯТИ ДОШКОЛЬНИКАМИ И ПОДРОСТКАМИ
В работе анализируются механизмы рабочей памяти: забывание как следствие воспроизведения и обучение как следствие воспроизведения. Показатели рабочей памяти имеют высокое прогностическое значение для процессов обучения, поскольку она прочно связана с вниманием, формированием новых двигательных и сенсорных навыков, обеспечивает усвоение языков, процессы чтения, арифметические операции. Согласно литературным данным, рабочая память в значительной степени зависит от зрелости префронтальной коры, которая, в свою очередь, имеет нелинейный маршрут созревания. Механизм забывание как следствие воспроизведения связан с тормозным контролем и представляет собой проактивную интерференцию. По поводу механизма обучения до сих пор нет согласованного решения. В работе применялась методика О.М. Разумниковой, направленная на тестирование этих механизмов. Результаты дошкольников и школьников были разбиты на кластеры в соответствии со стратегией воспроизведения в трех сериях, в которых на компьютере предъявлялся один и тот же набор зрительно-пространственных стимулов в различном порядке. Для дошкольников было описано три стратегии: хорошее первое воспроизведение и выраженная проактивная интерференция; низкий уровень воспроизведения в трех серий без выраженных механизмов; высокое первое воспроизведение и появление слабого обучения. У подростков было обнаружено 4 кластера, среди которых был кластер, в котором была выражена и проактивная интерференция, и обучение. Обсуждается роль зрелости префронтальной коры и ее связи с рабочей памятью у дошкольников и подростков.
Ключевые слова
дошкольники; подростки; рабочая память; обучение как следствие воспроизведение; забывание как следствие воспроизведения
COMPARATIVE ANALYSIS OF STRATEGIES USED IN WORKING MEMORY BY PRESCHOOLERS AND ADOLESCENTS
The paper analyzes the mechanisms of working memory: forgetting as a consequence of reproduction and learning as a consequence of reproduction. Indicators of working memory have a high prognostic value for learning processes, since it is closely linked to attention, the formation of new motor and sensory skills, and ensures the acquisition of languages, reading processes, and arithmetic operations. According to the literature, working memory largely depends on the maturity of the prefrontal cortex, which, in turn, has a nonlinear maturation route. The mechanism of forgetting as a consequence of reproduction is associated with inhibitory control and is a proactive interference. There is still no agreed solution regarding the learning mechanism. The study used O. M. Razumnikova's technique aimed at testing these mechanisms. The results of preschoolers and schoolchildren were divided into clusters in accordance with the reproduction strategy in three series, in which the same set of visual-spatial stimuli was presented on the computer in different orders. Three strategies were described for preschoolers: good first reproduction and pronounced proactive interference; low level of reproduction in three series without pronounced mechanisms; high first reproduction and the emergence of weak learning. In adolescents, 4 clusters were found, among which there was a cluster in which both proactive interference and learning were expressed. The role of prefrontal cortex maturity and its relationship with working memory in preschoolers and adolescents is discussed.
Key words:
preschoolers; adolescents; working memory; learning as a consequence of reproduction; forgetting as a consequence of reproduction
Список литературы
-
Величковский Б.Б. Рабочая память человека. Структура и механизмы. М.: МГУ, 2015. 246 с
-
Веракса А.Н., Бухаленкова Д.А., Якупова В.А. Возможности развития регуляторных функций в игровой деятельности: теоретический обзор // Российский психологический журнал. 2018. Т. 15. № 4. С. 97-112. https://doi.org/10.21702/rpj.2018.4.5
-
Ефимова В.Л., Николаева Е.И., Дружинин О.А., Мазурова И.С. Использование сложной сенсомоторной реакции для прогноза успеваемости в школе // Психология и Психотехника. 2023. № 1. С. 1-11. https://doi.org/10.7256/2454-0722.2023.1.39631
-
Исматуллина В.И., Воронин И.А., Захаров И.М., Белова А.П., Будакова А.В. Взаимосвязи общего интеллекта, рабочей памяти и планирования // Теоретическая и экспериментальная психология. 2015. Т.8. № 4. C. 36-48
-
Николаева Е.И., Стрекосова В.С., Зиновьева И.И. Связь успеваемости с психологическими характеристиками учеников 4-7 классов (лонгитюдное исследование) // Российский гуманитарный журнал. 2017. Том 6. № 5. С. 404-408. https://doi.org/10.15643/libartrus-2017.5.5
-
Разумникова О.М., Николаева Е.И. Тормозные функции мозга и возрастные особенности организации когнитивной деятельности // Успехи физиологических наук. 2019а. Т. 50. № 1. С. 75-89. https://doi.org/10.1134/S0301179819010090
-
Разумникова О. М., Николаева Е.И. Возрастные особенности тормозного контроля и проактивная интерференция при запоминании зрительной информации // Вопросы психологии. 2019b. № 2. С. 124-132
-
Разумникова О.М., Николаева Е.И. Онтогенез тормозного контроля когнитивных функций и поведения. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2021. 159 с
-
Anderson M.C., Levy B.J. On the relationship between interference and inhibition in cognition // Successful remembering and successful forgetting: A festschrift in honor of Robert A. Bjork. Ed. by A.S. Benjamin. New York: Psychology Press, 2010. Pp. 107-132. https://doi.org/10.4324/9780203842539
-
Anderson M.C., Reinholz J., Kuhl B.A., Mayr U.Intentional suppression of unwanted memories grows more difficult as we age // Psychology and Aging. 2011. Vol. 26 (2). Pp. 397-405. https://doi.org/10.1037/a0022505
-
Aslan A., Bäuml K.-H.T. Individual differences in working memory capacity predict retrieval-induced forgetting // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2011. Vol. 37 (1). Pp. 264-269. https://doi.org/10.1037/a0021324
-
Baddeley A. The episodic buffer: A new component of working memory?// Trends in Cognitive Sciences. 2000. Vol. 4 (11). Pp. 417-423. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(00)01538-2
-
Buzsáki G., McKenzie S., Davachi L. Neurophysiology of Remembering // The Annual Review of Psychology. 2022. Vol. 73. Pp. 187-215. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-021721-110002
-
Cinel C., Cortis Mack C., Ward G. Towards augmented human memory: Retrieval-induced forgetting and retrieval practice in an interactive, end-of-day review // Journal of Experimental Psychology: General. 2018. Vol. 147 (5). Pp. 632-661. https://doi.org/10.1037/xge0000441
-
Cowan N., Fristoe N.M., Elliott E.M., Brunner R.P., Saults J.S. Scope of attention, control of attention, and intelligence in children and adults // Memory & Cognition. 2006. Vol. 34 (8). Pp. 1754-1768. https://doi.org/10.3758/BF03195936
-
Depue B.E. A neuroanatomical model of prefrontal inhibitory modulation of memory retrieval // Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2012. Vol. 36 (5). Pp. 1382-1399. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2012.02.012
-
Di Lieto M.C., Pecini C., Brovedani P., Sgandurra G., Dell'Omo M., Chilosi A.M., Guzzetta A., Perazza S., Sicola E., Cioni G. Adaptive Working Memory Training Can Improve Executive Functioning and Visuo-Spatial Skills in Children With Preterm Spastic Diplegia // Frontiers in Neurology. 2021. Vol. 11. 601148. https://doi.org/10.3389/fneur.2020.601148
-
Ede van F., Nobre A.C. Turning Attention Inside Out: How Working Memory Serves Behavior // Annual Review of Psychology. 2023. Vol. 74. Pp. 137-165 https://doi.org/10.1146/annurev-psych-021422-041757
-
Elliott R. Executive functions and their disorders: Imaging in clinical neuroscience // British Medical Bulletin. 2003. Vol. 65 (1). Pp. 49-59
-
Koga M., Shigetoh H., Tanaka Y., Morioka S. Characteristics of clusters with contrasting relationships between central sensitization-related symptoms and pain // Scientific Reports. 2022. Vol. 12. 2626. https://doi.org/10.1038/s41598-022-06453-8
-
Kramer H.J., Wood T.D., Lara K.H., Lagattuta K.H. Children’s and adults’ beliefs about the stability of traits from infancy to adulthood: Contributions of age and executive function // Cognitive Development. 2021. Vol. 57. 100975. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.100975
-
Kwon S.-J., Telzer H., van Hoorn J., Lindquist K.A., Prinstein M.J., Tilzer E. Age-related changes in ventrolateral prefrontal cortex activation are associated with daily prosocial behaviors two years later // Developmental Cognitive Neuroscience. 2024. Vol. 67. 101394. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2024.101394
-
Leonard H.C., Bernardi M., Hill E.L., Henry L.A. Executive Functioning, Motor Difficulties, and Developmental Coordination Disorder // Developmental Neuropsychology. 2015. Vol. 40 (4). Pp. 201-215. https://doi.org/10.1080/87565641.2014.997933
-
Nikolaeva E., Dunaevskaya E., Burkova S, Nikiforova S., Merenkova V. Age characteristics of the working memory // E3S Web of Conferences. 2021. Vol. 258. 07016. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125807016
-
Nikolaeva E.I., Isaiko A.А., Soboleva N.А. Relationship between intelligence and executive functions in preschoolers // Lurian Journal. 2020. Vol. 1 (2). https://doi.org/10.15826/Lurian.2020.1.2.3
-
Norman K.A., Newman E.L., Detre G. A neural network model of retrieval-induced forgetting // Psychological Review. 2007. Vol. 114 (4). Pp. 887-953. https://doi.org/10.1037/0033-295X.114.4.887
-
Pastötter B., Bäuml K.H.-T. Retrieval practice enhances new learning: the forward effect of testing // Frontiers in Psychology. 2014. Vol. 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00286
-
Pedregosa F., Varoquaux G., Gramfort A., Michel V., Thirion B., Grisel O. Scikit-learn: Machine learning in Python // Journal of machine Learning research. 2011. Vol. 12. Pp. 2825-2830. https://dl.acm.org/doi/10.5555/1953048.2078195
-
Podolin-Danner N., Wenzl M., Knorr A., Fuchshuber J., Silani G., Unterrainer H.-F. The Swedish version of the multidimensional inventory for religious/spiritual well-being. Part II: Development of a four-field typology // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. 1029101. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1029101
-
Postman L.Interference theory revisited // Recall and recognition. Ed. by J. Brown. New York: Wiley, 1976. Pp. 157-182
-
Weiland C., Barata M.C., Yoshikawa H. The co-occurring development of executive function skills and receptive vocabulary in preschool-aged children: A look at the direction of the developmental pathways // Infant and Child Development. 2014. Vol. 23 (1). Pp. 4-21. https://doi.org/ 10.1002/icd.1829