Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №30 (2) (2015)
СТАНОВЛЕНИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНЫХ ТЕОРИЙ НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ В АМЕРИКАНСКОЙ ПЕДАГОГИКЕ РУБЕЖА XX - XXI ВЕКОВ
В данной статье представлен анализ самостоятельных теорий нравственного воспитания в американской педагогике рубежа XX-XXI вв. Авторы статьи считают, что в американской педагогике до середины 80-х годов XX века теория воспитания была детерминирована философией прагматизма и психологическими концепциями когнитивизма, гуманистической психологии. Зарождение самостоятельной теории нравственного воспитания авторы статьи связывают с концепцией справедливой общины Л. Кольберга и его теорией стадий морального развития, возникших в середине 80-х годов XX века. Прохождение стадий нравственного развития, по мнению Л. Кольберга, связано с изменением представлений индивида о справедливости. Данная теория была реализована на уровне популяризации такого метода нравственного воспитания, как проведение дискуссий нравственной проблематики. Помимо этого Л. Кольберг призывал школы вовлекать учащихся в процессы демократического самоуправления: определения норм и правил поведения, способов разрешения возникающих конфликтов. Идея справедливой общины как рычаг эффективного нравственного воспитания объединяет взгляды Э. Дюркгейма на групповую социализацию с концепцией демократического участия Д. Дьюи, а также теорию Ж. Пиаже о развитии автономной морали. С начала 90-х годов XX века у концепции Л. Кольберга появляются конкуренты, представленные теорией доменов морального сознания L. Nucci, J.R. Rest, E. Turiel и теорией моральной самоидентификации A. Blasi, F.C. Power. По мнению авторов статьи, все три концепции были положены в основу современной теории нравственного воспитания, реализуемой в американских школах с начала XXI века. В частности, это выразилось в идеологии воспитания характера, которая реализуется сейчас в виде программы воспитания лидерских качеств как программы скрытого куррикулума.
Ключевые слова
педагогика США; теория нравственного воспитания; теория стадий морального развития; справедливая община; теория доменов морального сознания; теория моральной самоидентификации; pedagogy of the USA; theory of moral education; theory of moral stage developme
THE FORMATION OF INDEPENDENT THEORIES OF MORAL EDUCATION IN AMERICAN PEDAGOGY OF THE TURN AT THE OF XX-XXI CENTURIES
This article presents the analysis of independent theories of moral education in American pedagogy at the turn of the XX-XXI centuries. The authors consider that in American pedagogy until the middle of the eighties of the XX century the theory of education was determined by philosophy of pragmatism and psychological concepts of cognitive and humanistic psychology. The authors connect the origin of the independent theory of moral education with the concept of a just community of L. Kohlberg and his theory of the stages of moral development, which arose in the mid-eighties of the XX century. The passing of stages of moral development, according to L. Kohlberg, is connected with a change of ideas of the individual about justice. This theory was realized at the level of promoting such a method of moral education, as carrying out discussions of moral subject matter. In addition L. Kohlberg urged schools to involve pupils in processes of democratic self-government: definition of norms and rules of conduct, ways of solving arising conflicts. The idea of the just community as the lever of effective moral education unites E. Durkheim's views on group socialization with the concept of D. Dewey’s democratic participation, and also J. Piaget's theory about development of autonomous morals. Since the beginning of the nineties of the XX century L. Kohlberg’s concept has had competitors presented by L. Nucci, J.R. Rest, E. Turiel’s theory of domains of moral consciousness and A. Blasi, F.C. Power’s theory of moral self-identification. According to the authors, all three concepts were the basis for the modern theory of moral education, realized at the American schools since the beginning of the XXI century. In particular, it was expressed in the ideology of character education, which is realized now in the form of the program of education of leadership skills as a program of the hidden curriculum.
Список литературы
-
Blasi A. Moral identity: Its role in moral functioning. / Morality, moral behavior and moral development. W.M. Kurtines & J.J. Gewirtz (Eds.). - N.Y.: Wiley, 1984. - pp. 128-139.
-
Blasi A. The development of identity: Some implications for moral functioning. / The moral self. G.G. Noam & T.E. Wren (Eds.). - Cambridge, MA: MIT Press, 1993. - pp. 99-122.
-
Blasi A. Identity and the development of the self. / Self, ego and identity: Integrative approaches. D.K Lapsley & F.C. Power (Eds.). - N.-Y.: Springer-Verlag, 1988. - pp. 226-242.
-
Blasi A. Moral character: A psychological approach. / Character psychology and character education. D.K. Lapsley & F.C. Power (Eds.). - Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 2005. - pp. 18-35.
-
Blum R.W. A case for school connectedness. // Educational Leadership. - 2005. - № 62. - pp. 16-20.
-
Colby A. & Damon W. Some do care: Contemporary lives of moral commitment. - N.Y.: Free Press, 1992.
-
Cunningham C.A. A certain and reasoned art: The rise and fall of character education in America / Character psychology and character education. D.K. Lapsley & F.C. Power (Eds.). - Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 2005. - pp. 166-200.
-
Identity, character and morality: Essays in moral psychology. O. Flanagan & A. Rorty (Eds.). - Cambridge, MA: MIT Press, 1990.
-
Keefer M.W. A critical comparison of classical and domain theory: Some implications for character education // Journal of Moral Education. - 2006. - № 35. - pp. 369-386.
-
Kohlberg L. Child psychology and childhood education: A cognitive-developmental view. - N.Y.: Longman, 1987.
-
Nucci L. Morality and the personal sphere of actions / Values and knowledge. E.S. Reed, E. Turiel & T. Brown (Eds.). - N.Y.: Lawrence Erlbaum Associates, 1996. - pp. 41-60.
-
Nucci L. Education in the moral domain. - Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
-
Nucci L. Reflections on the moral self-construct. / Moral development, self and identity. D.K. Lapsley & D. Narvaez (Eds.). - N.Y.: Erlbaum, 2004. - pp. 111-132.
-
Nucci L. Social cognitive domain theory and moral education / Handbook of Moral and Character Education. Eds.: L. Nucci & D. Narvaez. - N.Y., 2008. - pp. 291-309.
-
Nucci L., Guerra N. & Lee J. Adolescent judgments of the personal, prudential, and normative aspects of drug use // Developmental Psychology. - 2009. - № 27. - pp. 841-848.
-
Power F.C., & Higgins-D’Alessandro A. The just community approach to moral education and the moral atmosphere of the school / Handbook of Moral and Character Education. Eds.: L. Nucci & D. Narvaez. - N.Y., 2008. - pp. 230-247.
-
Power F.C. Moral self in community / Moral development, self and identity. D.K. Lapsley & D. Narvaez (Eds.) - N.Y.: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. - pp. 47-64.
-
Rest J.R. Morality / Handbook of Child Psychology (4th Ed.). Vol. 3.Cognitive development. J.H. Flavell & E. Markman (Eds.). - N.Y.: Wiley, 1983. - pp. 27-41.
-
Schaefli A., Rest J.R. & Thoma S.J. Does moral education improve moral judgment? A meta-analysis of intervention studies using the Defining Issues Test // Review of Educational Psychology. - 1985. - № 55. - pp. 319-352.
-
Taylor C. Sources of the self: The making of modern identity. - Cambridge, MA: Harvard University Press, 1989.
-
Turiel E. The development of social concepts: Mores, customs and conventions / Moral development: Current theory and research. J.M. Foley & D.J. DePalma (Eds.). - N.J.: Erlbaum, 1975. - pp. 7-38.