Журнал «Филоlogos»

Аннотации статей.

Дудина Т.П. СЕМАНТИЧЕСКИЙ ПОЛИФОНИЗМ «МАЛОЙ» ДРАМАТУРГИИ Л. ТОЛСТОГО

В данной статье произведения «малой» драматургии Толстого, вбирающие в себя комплекс актуальных, противоречивых и болезненных проблем начала XX века, рассматриваются как «специальные тексты» нового типа, используемые писателем в качестве сложного вида социальной коммуникации. Автор доказывает, что уникальный подход Толстого к возможностям слова - художественного, философского, публицистического, проповеднического, спроецированный на специфичность историко-культурной ситуации, порождает особую семантическую многослойность драматических текстов. Парадигматическая функция слова, основанная на его глубоких структурных изменениях, позволяет писателю включить художественную мысль в жизнь и спровоцировать общественную полемику.
The given article considers the works of Tolstoy's "minor" drama, that absorb a complex of topical, controversial and painful problems of the early XXth century, as "specific texts" of a new type used by the writer as an intricate kind of social communication. The author proves that Tolstoy's unique approach to the possibilities of the word - of the artistic, philosophic, publicistic, propagating word - which is projected on the specific features of the historical and cultural situation, generates a peculiar semantic multi-layer character of drama texts. Paradigmatic function of the word based on its deep structural changes allows the writer to include the artistic thought into life and to provoke public polemics.

Дякина А.А., Кравченко А.А.. ВЕКТОР ПУБЛИЦИСТИЧНОСТИ В РАННИХ ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ИВАНА БУНИНА

В статье рассматривается специфика проявления публицистического начала в ранних произведениях И.А. Бунина. Внимание обращается на очерки и литературно-критические работы первых лет творчества, увидевшие свет на страницах еженедельных журналов и провинциальных газет. Определяется непосредственная связь формирующейся эстетической и нравственно-философской системы писателя с актуальными проблемами его современности.
The article discusses the specifics of manifestation of nonfiction beginning in the early works of I.A. Bunin. The attention is paid to sketches and literary and critical works of the first years of creativity which were issued on pages of weeklies and provincial newspapers. The direct connection of the formed esthetic and moral and philosophical system of the writer decides on actual problems of his present.

Звездова Г.В.. ИМЕННАЯ ТЕМПОРАЛЬНОСТЬ КАК ВАЖНЕЙШАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ЯЗЫКОВОЙ КАРТИНЫ МИРА (НА МАТЕРИАЛЕ РОМАНА И.С. ШМЕЛЕВА «ЛЕТО ГОСПОДНЕ»)

В статье рассматривается роль именной темпоральности в создании языковой картины мира романа И.С. Шмелева «Лето Господне». Содержание и функционирование темпоремы ДЕНЬ в романе рассмотрено автором подробно, учитывая этимологию и первосмысл лексемы ДЕНЬ как номинации светлой части суток, света, жизни в противопоставлении тьме, смерти. Рассматриваются понятия языческого и христианского понимания времени. Указаны употребленные в произведении И.С. Шмелева сакральные синтаксемы со словом ДЕНЬ, как заимствованные, так и созданные уже в русском языке.
The article examines the role of nominal temporality in the manifestation of linguistic world-image as exemplified in the novel of Ivan Shmelyev "Summer of the Lord". The contents and functioning of temporema DAY in this work of art are analyzed in details, taking into account the etymology and primary meaning of the lexeme DAY as the nomination of the bright part of the day, light, life, in opposition to the darkness of death. The author examines the concepts of pagan and Christian understanding of time. Indicates the sacred phrase with the word DAY, as adopted and established in the Russian language, which is used in the work of I.S. Shmelev.

Иванюк Б.П.. 59 ЭПИГРАММА Й.В. ГЕТЕ ИЗ ЦИКЛА «ЭПИГРАММЫ. ВЕНЕЦИЯ 1790»: ЛИТЕРАТУРОВЕДЧЕСКИЙ ЭТЮД

В литературоведческой заметке предлагается структурно-семантическое препарирование 59-й эпиграммы Й.В. Гете из цикла «Эпиграммы. Венеция 1790», которая совместно с 61-й и 62-й эпиграммами образуют мини-цикл с общим для них мотивом жанровой саморефлексии. Выявлены оригинальные - композиционные и стилевые особенности эпиграммы, ее эпиграфическое назначение и ассоциативная связь с базисной метафорой «мир - книга», авторское понимание этой жанровой формы. Анализ и интерпретация произведения проводится с привлечением комментирующих эпизодов из жанровой истории эпиграммы.
In the literary article offers a structural and semantic "dissection" of the 59th epigram of Goethe's cycle "Epigrams. Venice 1790", which, together with the 61st and 62nd epigrams form a mini-cycle with a common motive of self-reflection of genre. Revealed the original compositional and stylistic characteristics of the epigram, epigraphy its purpose and association with the basic metaphor "the world - book", author's understanding of this genre form. Analysis and interpretation of the work involves commenting on episodes from the history of the genre of epigram.

Климова М.В.. ФУНКЦИОНИРОВАНИЕ МОДИФИКАЦИОННЫХ СТРУКТУР В РЕЧИ (НА ПРИМЕРЕ КАЧЕСТВЕННО-ОЦЕНОЧНЫХ ОТАПЕЛЛЯТИВНЫХ ОБРАЗОВАНИЙ)

В статье рассматриваются модификационные структуры с позиции их функционирования в речи. На примере качественно-оценочных онимов анализируется структура и семантика таких речевых инноваций. Устанавливается соотношение и взаимодействие предметного значения и элементов сигнификата у отапеллятивных образований в сочетании с различными видами коннотативных признаков.
In the article modificated structures are considered from the position of their operation in speech. The structure and semantics of such speech-innovation are also analyzed on the example of quality-assesment onims. Relationship and interaction between objective meaning and significant elements are made for appellative-born formations in combitaion with different types of connotative evidences.

Крамарь О.К.. ХЛЕБНИКОВСКИЙ «ТРИПТИХ» Т.В. ЧУРИЛИНА

Тема исследования - творческий диалог Т.В. Чурилина с Велимиром Хлебниковым - рассматривается на материале трех стихотворений. Время создания, тематические и мотивные переклички подвигают к рассмотрению отдельно взятых стихотворений как органичной части смыслового и художественного целого.
Subject of research is a creative dialogue between T.V. Churilin and Velimir Khlebnikov. It is considered on the materials of three poems. The time of creation, thematic and motives voices exchange led to a consideration of individual poems as a part of the semantic and artistic integrity.

Кувшинов Ф.В.. ЭНЦИКЛОПЕДИЯ «НОВОГО БЫТА» В ПОВЕСТИ М.Я. КОЗЫРЕВА «ЛЕНИНГРАД»

Повесть М.Я. Козырева, на первый взгляд, представляет собой «разрешенную» критику НЭПа и фантастических идей по реорганизации быта советского обывателя первой половины 1920-х гг. Однако истинным объектом критики писателя стали не утопические идеи по обобществлению быта, а советская система как таковая. В сатирической манере писатель подверг ревизии основные константы советской повседневности: культ партийных лидеров, ложную сакрализацию, большевистскую идеологию и пропаганду, культуру, досуг, образование, «половой вопрос». Советская повседневность представляется кривым зеркалом, в котором в искаженной форме отражается дореволюционный уклад жизни.
At first sight M.Y. Kozyrev's story represents the "permitted" criticism of the New Economic Policy and the fantastic ideas concerning the reorganization of life of the Soviet inhabitant in the first half of 1920th. However the Soviet system became a true object of the writer’s criticism but not the utopian ideas on nationalization of life. The writer subjected to audit the main constants of the Soviet daily occurrence: cult of party leaders, false sacralization, Bolshevist ideology and promotion, culture, leisure, education, "sex issue" in a satirical manner. The Soviet daily routine is represented as a curve mirror in which the pre-revolutionary tenor of life is reflected in the distorted form.

Ломакина С.А.. СИТУАЦИЯ ПРИМИРЕНИЯ КАК СЕНТЕНЦИОЗНОЕ ЗАВЕРШЕНИЕ НАРОДНЫХ РАССКАЗОВ Л.Н. ТОЛСТОГО (К ПРОБЛЕМЕ ЭТИКО-ЭСТЕТИЧЕСКОЙ ПАРАДИГМЫ)

Статья посвящена рассмотрению этико-эстетической парадигмы в позднем творчестве Л.Н. Толстого. Особое внимание уделяется внутренним конфликтам в сознании героев, влиянию сюжетных ситуаций на духовную жизнь персонажей, на постижение этических проблем, связанных с коллизиями морального выбора. Ситуация примирения, характерная для сентенциозного завершения народных рассказов, исследуется как один из способов выражения авторской позиции. Приемы, с помощью которых писатель приходит к сентенции, опираются на традиции народного эпоса.
The article is devoted to consideration of the ethic and esthetic paradigm in late works of L.N. Tolstoy. Special attention is paid to the internal conflicts in consciousness of heroes, influence of subject situations on spiritual life of characters, on comprehension of the ethical problems connected with collisions of the moral choice. The reconciliation situation characteristic of sententious end of folk stories is investigated as one of ways of expression of an author's position. Receptions by means of which the writer comes to a maxim are based on traditions of the folk epos.

Морозова Е.Н.. ЛИТЕРАТУРНЫЕ РЕМИНИСЦЕНЦИИ В «МАЛОЙ» ДРАМАТУРГИИ А.П. ЧЕХОВА: НА ПРИМЕРЕ ПЬЕСЫ «ЛЕБЕДИНАЯ ПЕСНЯ (КАЛХАС)»

Статья посвящена рассмотрению особенностей использования «чужого» текста в пьесе А.П. Чехова «Лебединая песня (Калхас)». Автор приходит к выводу, что литературные реминисценции сосредоточивают в сжатом виде комплекс философских рефлексий писателя. Связанная с системой литературных реминисценций мотивная динамика оказывается выражением онтологического представления писателя о смысле бытия и назначения человека, о человеческом достоинстве и чести, о необходимости быть и жить, а не казаться и существовать.
The article deals with the consideration of peculiarities of using "strange" text in the play "Swan song (Kalkhas)" by A.P. Chekhov. The author comes to the conclusion that literary reminiscences concentrate in the condensed form a complex of the writer's philosophic reflections. Motive dynamics connected with the system of literaty reminiscences appears to be an expression of the writer's ontological idea of the sense of existence and man's destiny, of human dignity and honour, of the necessity to be and to live, but not to seem and exist.

Попова Т.А.. ОСОБЕННОСТИ КОНЦЕПТА «WEATHER» В АНГЛИЙСКОЙ ЛИНГВОКУЛЬТУРЕ: ОПЫТ ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧЕСКОГО И КОНЦЕПТУАЛЬНОГО АНАЛИЗА

Цель статьи состоит в выявлении лингвокультурных и когнитивных черт концепта «weather» в английской языковой картине мира посредством проведения концептуального анализа на лексико-семантическом уровне, рассмотрения этимологии и деривационного потенциала лексемы «weather». Актуальность обращения к теме, заявленной в статье, очевидна в силу важности занимаемого концептом места среди ключевых параметров английской концептосферы и традиционных коммуникативных схем английского социума.
The purpose of the article is to reveal linguocultural and cognitive features of concept "weather" in the English linguistic worldview by means of conceptual analysis on the lexical-semantic level, consideration of etymology and derivational potential of lexeme "weather". The subject of the given article is topical due to the important place taken by the concept among the key parameters of the English conceptual sphere and traditional communicative schemes of the English society.

Сарычев В.А.. «СОФИЙНОЕ» УМОЗРЕНИЕ КАК МЕТАФИЗИЧЕСКАЯ ПРОЕКЦИЯ СПЕЦИФИКИ РЕЛИГИОЗНОЙ И ТВОРЧЕСКОЙ ЛИЧНОСТИ ВЛ.С. СОЛОВЬЕВА (К ВОПРОСУ О ФИЛОСОФСКИХ КОРНЯХ РУССКОГО СИМВОЛИЗМА)

Анализируется «софийное» умозрение Вл.С. Соловьева, оказавшего значительное воздействие на формирование метафизики младосимволизма. Отводя центральное место исследованию религиозного содержания рукописи «Sophia», автор показывает, что в ней впервые у Соловьева «вселенская религия» была осознана как воплощение и форма обнаружения Софии. Гностические и теософско-оккультные корни этой главнейшей категории Соловьева обусловливают эротизированный характер его взаимоотношений с «новой богиней».
Vl.S. Solovyov’s "Sophia" speculation is being analyzed in this article. This philosopher had a considerable influence on formation of young symbolism metaphysics. The author of the article focuses on the religious content of the manuscript and shows that in this particular work for the first time the "worldwide religion" was understood by Vl. Solovyov as embodiment and form of finding Sophia. Gnostic and theosophic-occult roots of the principle Solovyov’s category predetermine eroticized character of his relationship with the "new goodness".

Сахневич С.В.. ИНТЕРСУБЬЕКТИВНОСТЬ ПЕРЕВОДЧИКА И ПОТРЕБИТЕЛЯ ПЕРЕВОДА

Будучи неоправданно гордым за свою профессию, но при этом не имея средств на исследования нужд потребителя перевода, переводчик находится между Сциллой своих любимых субъективных идей о том, каким должен быть перевод, и Харибдой субъективного угадывания, какой же перевод нужен потребителю перевода. Выходом из этой субъективности может стать соконституирование совместного интерсубъективного мира переводчика и потребителя перевода.
Taking pride in their profession but, at this, having no funds to research translation consumer needs, a translator finds themselves between the Scylla of their favourite subjective ideas about what translation must be and the Charybdis of their subjective guessing about what translation is required by a translation consumer. The way out of this subjectivity can be the "radical subjectivity": the co-constituting joint, intersubjective worldы of a translator and a translation consumer.

Соловьева Е.В.. МОДИФИКАЦИЯ ПЛАНА СОДЕРЖАНИЯ РЕЧЕВОГО АКТА ПОД ВЛИЯНИЕМ ТИПОВЫХ ДИСКУРСИВНЫХ ХАРАКТЕРИСТИК (НА ПРИМЕРЕ РЕЧЕВОГО АКТА ВОЗМУЩЕНИЯ)

Статья посвящена вопросу об изменении плана содержания речевого акта конкретного иллокутивного типа, функционирующего в персональном и институциональном типах дискурса. Модификация плана содержания речевого акта рассматривается с точки зрения изменений в компонентном составе его интенционального ядра. На примере речевого акта иллокутивного типа «возмущение» устанавливаются случаи усиления, ослабления и нейтрализации эмотивного, оценочного и регулятивного компонентов под влиянием типовых дискурсивных характеристик. Также делается вывод о том, что модификация плана содержания речевого акта неизбежно ведет к изменениям в плане его выражения.
The article deals with the question of changing content form of the particular illocutionary speech act type functioning in personal and institutional types of discourse. Modification of the content form is analyzed in terms of changes in the component structure of the intentional core of a speech act. Cases of intensification, weakening and neutralization of emotive, evaluative and regulative components influenced by typical discursive characteristics are revealed on the base of the speech act of indignation. The further conclusion of the article affirms that modification of the content form necessarily leads to changes in the expression form of a speech act.

Федотова К.С.. Поэтонимия как система: на материале творчества Николая Гумилева

В статье уделено внимание проблемным аспектам изучения совокупности собственных имен в художественных текстах. Проведен краткий обзор схожих, но не тождественных терминов «онимия», «поэтонимия», «онимикон», «поэтонимикон», «поэтонимосфера». Впервые описана и систематизирована проприальная лексика в творчестве Николая Гумилева. Представлена авторская классификация поэтонимов по наличию / отсутствию протонимов (совпадающих по форме эквивалентов в языке), характеру референта и денотативному значению.
The article highlights problematical aspects of study of proper names complex in works of art. Short review of such related but non-identical definitions as ‘onymia’, ‘poetonymia’, ‘onymicon’, ‘poetonymicon’, ‘poetonymosphere’ has been carried out. Onym lexicon of literary works by Nikolay Gumilyov has been described and systematized for the first time. Original poetonyms classification made according to presence / absence of protonym (a one-to-one form language equivalent of poetonym), type of referent and related denotative meanings has been represented.

Штейман М.С.. ИСПОВЕДАЛЬНЫЕ ИНТЕНЦИИ В «ЗАПИСКАХ НА МАНЖЕТАХ» М. БУЛГАКОВА

В статье рассматривается реализация исповедальной интенции в «Записках» Булгакова, определяется их жанровое своеобразие, проблематика и поэтика. Основной мотив повести - проблема отношений писателя и власти. Единство внутреннего мира автора и героя продиктовано передачей трагических отношений между художником и действительностью. Время и события, образы героев, смоделированные писателем в рамках анализируемого произведения, являются отражением булгаковского восприятия реальности.
The article discusses the implementation of the confessionary intentions in the "Notes" by Bulgakov, determines their genre originality, range of problems and poetics. The main motive of the story is the problem of the relationship between the writer and the authorities. The unity of the inner world of the author and the hero is determined by the communication of the tragic relationships between the artist and the reality. Time and events, images of the characters, modeled by the writer within the analyzed work, are a reflection of Bulgakov's perception of the reality.