Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №1 (45) (2019)
УДК 159.922 +159.9.072
CАМООЦЕНКА ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА И СОСТОЯНИЯ ЗДОРОВЬЯ СТУДЕНТАМИ С НАРУШЕНИЕМ СЛУХА: ЗНАЧЕНИЕ ДЛЯ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Статья посвящена изучению особенностей самооценки компонентов эмоционального интеллекта и состояния здоровья у студентов с нарушением слуха (преимущественно вследствие сенсоневральной тугоухости III-IV степени) по сравнению с группой нормально слышащих. Группа с нарушением слуха включала 26 студентов (ГрНС), контрольная - 28 (ГрК). Для определения эмоционального интеллекта как личностной черты использовали опросник К. Барчард, для самооценки здоровья - опросник SF-36. Обнаружено, что ГрНС не отличалась от ГрК по суммарному показателю эмоционального интеллекта, но характеризовалась достоверно более высоким значением компонента «отзывчивость на радость» при тенденции к более низким значениям по шкалам «внимание к эмоциям» и «отзывчивость к несчастьям». Самооценка состояния здоровья в ГрНС была ниже, чем в ГрК по показателям «физическое и социальное функционирование и боль». Лучшему интегральному показателю физического здоровья в ГрК соответствовали меньшие значения выражения отрицательных эмоций и отзывчивости к несчастьям, а в ГрНC - отзывчивости на радость и внимания к эмоциям. Только в ГрНC интегральный показатель психического здоровья негативно связан с показателем «эмоциональное участие», а психическое здоровье как отдельный компонент качества жизни имеет негативные связи с интегральным показателем эмоционального интеллекта и его компонентами: «выражение положительных эмоций» и «отзывчивость на радость», тогда как в ГрК связь с компонентом «эмоциональное участие» положительна. Обнаруженные особенности компонентов эмоционального интеллекта и их взаимосвязей с самооценкой состояния здоровья при нарушении слуха указывают на изменения в эмоциональной регуляции поведения с приданием большей значимости положительным эмоциям, переживание которых, однако, не улучшает самооценку состояния здоровья. Полученные эффекты следует учитывать при разработке программ повышения эффективности инклюзивного образования и социальной адаптации лиц с нарушением слуха.
Ключевые слова
нарушение слуха; эмоциональный интеллект; самооценка состояния здоровья; инклюзивное; hearing loss; emotional intelligence; self-assessment of health status; inclusive education
SELF-ASSESSMENT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE AND HEALTH STATUS BY STUDENTS WITH HEARING LOSS: IMPORTANCE FOR INCLUSIVE EDUCATION
The article is devoted to the study of characteristics of the self-assessment of emotional intelligence components and the state of health of students with hearing loss (mainly due to sensorineural hearing loss, grade III-IV) compared with the group of those who can hear well. The group with hearing loss included 26 students (GrHL), control one - 28 (GrC). To determine emotional intelligence as a personality trait, the K. Barchard questionnaire was used, and the SF-36 questionnaire was used to measure for self-assessment of health. It was found that the GrHL did not differ from GrC by the total indicator of emotional intelligence, but was characterized by significantly higher component responsiveness to joy with a tendency to lower values according to attention to emotions and responsiveness to unhappiness scale. Self-assessment of the health status in the GrHL was lower than in the GrC according to physical and social functioning and pain scale. Smaller indices of the expression of negative emotions and responsiveness to unhappiness corresponded to a better integral indicator of physical health in the GrHL, and responsiveness to joy and attention to emotions corresponded to the GrC. Only in the GrHL, the integral indicator of mental health is negatively related to the indicator of emotional participation, and mental health as a separate component of the quality of life has negative interconnections with the integral indicator of emotional intelligence and its components: the expression of positive emotions and responsiveness to joy, while in GrC the relationship with emotional component participation is positive. The revealed characteristics of the components of emotional intelligence and their interrelations with self-assessment of health status in case of hearing loss indicate changes in the emotional regulation of behavior with giving greater significance to positive emotions, the experience of which, however, does not improve the self-assessment of the health state. These effects should be taken into account when developing programs to improve the effectiveness of inclusive education and social adaptation of people with hearing loss.
Список литературы
-
Загорянская М.Е., Румянцева М.Г. Нарушения слуха у детей: эпидемиологическое исследование // Российская оториноларингология. 2003. Т.3. С. 79-83
-
Князев Г.Г., Митрофанова Л.Г., Разумникова О.М., Барчард К. Адаптация русскоязычной версии «Опросника эмоционального интеллекта» К. Барчард // Психологический журнал. 2012. Т. 33. № 4. С. 112-120
-
Новик А.А, Ионова Т.И. Руководство по исследованию качества жизни в медицине. Под ред. Ю.Л. Шевченко. М.: ЗАО «ОЛМА Медиа Групп», 2007
-
Разумникова О.М., Яшанина А.А., Асанова Н.В. Вклад вербального, пространственного и эмоционального компонентов интеллекта в самооценку качества жизни в молодом возрасте // Экспериментальная психология. 2017. Т. 10. № 4. C. 34-45
-
Akram B., Hameed A. Adaptive Emotional Abilities of adolescents with hearing imapirement // Pakistan journal of psychological Research. 2014. V. 29. N 1. P. 103-123
-
Al-Tal S., Al-Jawaldeh F., Al-Taj H., Maharmeh L. Emotional intelligence levels of students with sensory impairment // International Education Studies. 2017. V. 10. N 8. P. 145-153
-
Ataabadi S., Yousefi Z., Moradi A. Investigation of the multiple relations between emotional intelligence, social skills and self-esteem with family communications among deaf and hard of hearing adolescents // International Research Journal of Applied and Basic Sciences. 2013. V. 6. N 11. P. 1600-1608
-
Dyck M.J., Denver E.J. Can the emotion recognition ability of deaf children be enhanced? A pilot study // Journal of deaf studies and deaf education. 2003. V. 8. P. 348-356
-
Ludlow A., Heaton P., Rosset D., Hills P., Deruelle C. Emotion recognition in children with profound and severe deafness: Do they have a deficit in perceptual processing? // Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 2010. V. 32. N 9. P. 923-928. DOI: 10.1080/13803391003596447
-
Merabet L.B., Pascual-Leone A. Neural reorganization following sensory loss: The opportunity of change // Nature Reviews Neuroscience. 2010. V. 11(1). P. 44-52. DOI:10.1038/nrn2758
-
Mestre J.M., Larrán C., Herrero J., Guil R., de la Torre G.G. PERVALE-S: a new cognitive task to assess deaf people's ability to perceive basic and social emotions // Frontiers Psychology. 2015. V. 6. Article 1148. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.01148
-
Pantrakool S., Chanchalor S. The relationship between emotional intelligence and the academic achievements of hearing impaired students in higher education in Thailand // International Journal of Innovation and Learning. 2018. V. 23. N 3. P. 353-367. DOI: 10.1504/IJIL.2018.091093
-
Pourmohamadreza-Tajrishi M., Ashori M., Jalilabkenar S.S. The effectiveness of emotional intelligence training on the mental health of male deaf students // Iranian Journal of Public Health. 2013. V. 42. N 10. P. 1174-1180
-
Rieffe C., Terwogt M.M., Smit C. Deaf children on the causes of emotions // Educational Psychology. 2003. V. 23. N 2. P. 159-168. DOI: 10.1080/0144341032000039547
-
Scheich H., Brechmann A., Brosch M., Budinger E., Ohl F.W., Selezneva E., Stark H., Tischmeyer W., Wetzel W. Behavioral semantics of learning and crossmodal processing in auditory cortex: the semantic processor concept // Hearing Research. 2011. V. 271. N 1-2. P. 3-15. DOI: 10.1016/j.heares.2010.10.006
-
Shulman S., Besculides M., Saltzman A., Ireys H., White K.R., Forsman I. Evaluation of the universal newborn hearing screening and intervention program // Pediatrics. 2010. V. 126 (Supplement 1). P. S19-S27. DOI: 10.1542/peds.2010-0354F
-
Stevenson J., Pimperton H., Kreppner J., Worsfold S., Terlektsi E., Kennedy C. Emotional and behaviour difficulties in teenagers with permanent childhood hearing loss // International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2017. V. 101. P. 186-195. DOI: 10.1016/j.ijporl.2017.07.031
-
Worsfold S., Mahon M., Pimperton H., Stevenson J., Kennedy C. Predicting reading ability in teenagers who are deaf or hard of hearing: A longitudinal analysis of language and reading // Research in Developmental Disabilities. 2018. V. 77. P. 49-59. DOI: 10.1016/j.ridd.2018.04.007
-
Zhou X., Merzenich M.M. Developmentally degraded cortical temporal processing restored by training // Nature Neuroscience. 2009. V. 12. N 1. P. 26-28. DOI: 10.1038/nn.2239