Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №2 (58) (2022)
УДК 159
DOI 10.24888/2073-8439-2022-58-2-6-21
РОЛЬ СЕМЕЙНОЙ ЯЗЫКОВОЙ СРЕДЫ В ФОРМИРОВАНИИ ТЕОРИИ СОЗНАНИЯ У РОМСКИХ (ЦЫГАНСКИХ) ДЕТЕЙ
В статье представлено исследование детей рома (цыган) из Болгарии как вклад в развитие теории сознания (Theory of Mind). В двух исследованиях (n = 60) с детьми в возрасте от 3 до 6 лет были проведены так называемые задачи на «Ложное убеждение» (Fals Belief Task). Первый опрос был проведен с 30 сельскими детьми, а второй - с 30 городскими детьми, живущими в большом городе (столице). В обеих группах дети являются естественными билингвами, не посещают детский сад, и в обоих случаях болгарский язык является для них вторым языком и усваивается в домашних условиях. В первом исследовании детям было предложено 4 теста на ложные убеждения, а во втором - два теста того же типа и два языковых теста. Цель автора состояла в том, чтобы выявить факторы, которые способствуют раннему усвоению теории сознания детьми рома, и экспериментально установить, в какой степени узнавание вопросительных предложений с ментальным глаголом «хочу» и грамматической категории эвиденциальности влияет на развитие теории сознания у двуязычных ромских детей. Результаты однозначно показывают, что у детей рома, которые растут в больших семьях рома, состоящих из 2-3 поколений, усвоение теории сознания происходит раньше (в возрасте 3-4 лет) по сравнению с англоязычными детьми, овладевающими ею лишь в возрасте от 4 до 5 лет. Причина этого заключается в том, что в больших семьях рома дети слышат разные регистры, все в разговарах с детьми используют сложные лингвистические структуры, которые оказываются очень важными для усвоения теории сознания. К сожалению, результаты второго исследования не подтвердили ожидание, что между вопросительными предложениями и категорией эвиденциальности и тестами теории сознания обнаруживается статистически значимая корреляция. Анализ проводился с использованием математико-статистических методов (t-критерии и SPSS).
THE ROLE OF THE FAMILY LANGUAGE ENVIRONMENT IN THE FORMATION OF THE THEORY OF MIND IN ROMA (GYPSY) CHILDREN
The article presents a study of Roma (Gypsy) children from Bulgaria as a contribution to the development of the Theory of Mind. In two studies (n = 60), so-called Fals Belief Tasks were conducted with children aged 3 to 6. The first survey was conducted with 30 rural children, and the second with 30 urban children living in a big city (capital). In both groups, the children are naturally bilingual, do not attend kindergarten, and in both cases Bulgarian is their second language and is learned at home. In the first study, children were given 4 tests for false beliefs, and in the second, two tests of the same type and two language tests. The purpose of the author was to identify the factors that contribute to the early assimilation of the theory of mind by Roma children and to experimentally establish the extent to which recognition of interrogative sentences with the mental verb “I want” and the grammatical category of evidentiality affects the development of the theory of mind in bilingual Roma children. The results unambiguously show that Roma children who grow up in large Roma families consisting of 2-3 generations acquire the Theory of Mind earlier (at the age of 3-4) compared to English-speaking children, who acquire it only between the ages of 4 and 3.5. The reason for this is that in large Roma families, children hear different registers, all in conversations with children use complex linguistic structures, which turn out to be very important for mastering the Theory of Mind. Unfortunately, the results of the second study did not support the expectation that there would be a statistically significant correlation between interrogative sentences and the category of evidentiality and theory of mind tests. The analysis was carried out using mathematical and statistical methods (t-tests and SPSS).
Список литературы
-
Веракса А.Н. «Теория сознания» и символизация в дошкольном возрасте // Культурно-историческая психология. 2011. № 4. С. 9-16
-
Astington J.W., Jenkins J.M. A longitudinal study of the relation between language and theory-of-mind development // Developmental Psychology. 1999. Vol. 35(5). Pp. 1311-1320. https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.5.1311
-
Astington J. Theory of mind goes to school // Educational leadership. 1998. Vol. 56(3). Pp. 46-48
-
Bakker C. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters, 1993
-
Bartsch K., Wellman H.M. Children talk about mind. Oxford: Oxford University Press, 1995
-
Bialystok E. Experiences and the Mind: Psycholinguistic Implications of Bilingulism // Studies in the Psychology of Language and Communication. Ed. by B. Bokus. Warsaw: MATRIX, 2010. Pp. 183-190
-
Jessner U. How beneficial is bilingualism? Cognitive aspects of bilingual proficiency // Linguistics With a Human Face. Ed. by K. Sornig, D. Halwaschs, C. Penzinger, G. Ambrosch. Graz: Institut für Sprachwissenschaft, 1995. Pp. 173-182
-
Meins E., Fernyhough C., Wainwright R, Clark-Carter D, Das Gupta M., Fradley E., Tuckey M. Pathways to understanding mind: construct validity and predicative validity of maternal mind-mindedness // Child Development. 2003. Vol. 74 (4). Pp. 1194-1211. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00601
-
Peal E., Lambert W. The relation of bilingualism to intelligence // Psychological Monographs. 1962. Vol. 76(27). Pp. 1-23. https://doi.org/10.1037/h0093840
-
Ruffman T., Slade L., Crowe E. The relation between children’s and mothers’s mental state language and Theory-of-Mind Understanding // Child Development. 2002. Vol. 73(3). Pp. 734-751. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00435
-
Titone R. Growing Bilingual-A response from basic education // Grazer Linguistische Monographien. 1995. Vol. 10. Pp. 389-399