Журнал «Психология образования в поликультурном пространстве»
Выпуск №2 (58) (2022)
УДК 377
DOI 10.24888/2073-8439-2022-58-2-60-71
ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ УЧИТЕЛЕЙ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ: ВОЗМОЖНОСТИ РАЗВИТИЯ
В настоящее время активно обсуждаются профессиональные стандарты, ориентированные на преподавателей иностранных языков, и требования, предъявляемые к уровню профессиональной компетентности. Очевидно, что необходимы новые подходы для разработки курсов повышения квалификации, направленных на обогащение языкового и культурного сознания школьных учителей иностранных языков. Следуя изменениям системы образования в целом и принимая во внимание рост информационных и коммуникационных технологий и их влияние на образовательные курсы повышения квалификации учителей, цифровую среду следует рассматривать как наиболее подходящую для профессионального развития учителей. Определяя стиль обучения учителей и анализируя результаты некоторых исследований, авторы выбрали и описали методологические подходы к курсу как сочетание личностно-ориентированного подхода (для учителей иностранных языков), коммуникативного подхода, модели стилей обучения Колба и обучения в цифровой среде. Основной трудностью, с которой обычно сталкиваются учителя иностранных языков, является отсутствие практики совершенствования иноязычной коммуникативной компетенции на соответствующем уровне. С учетом потребностей учителей иностранного языка был разработан курс с необходимым количеством практики рецептивных и продуктивных умений, с использованием элементов дискурсного анализа, текстов социокультурной направленности. Более того, курс включает в себя элементы тестовых заданий в формате заданий единого государственного экзамена по английскому языку, а также нескольких международных экзаменов соответствующего уровня. В процессе обучения по программе курса учителя иностранных языков повышают уровень линвгокультурологической компетенции посредством работы с текстами, содержащими материал линвгокультурологической направленности. Результаты итогового тестирования подтверждают эффективность предложенных и описанных идей.
FOREIGN LANGUAGE TEACHERS’ LINGUISTIC AND CULTURAL AWARENESS: WAYS OF DEVELOPMENT
Today the development of professional standards aimed at teachers of foreign languages and requirements applied to the level of professional competence are both greatly discussed. It is obvious that new approaches are needed in order to form professional courses which focus on enriching language and cultural awareness of school teachers of foreign languages. Following the changes of educational system in general and taking into account the growth of information and communication technologies and their impact on educational teacher-training courses, the digital environment should be considered as the most appropriate for the teachers’ professional development. Defining the learning style of the teachers and analysing the results of some questionnaires, the methodological approaches to the course have been chosen and described as a combination of the leaner-centered approach (for language teachers), communicative approach, Kolb’s learning styles model and digital learning. Some difficulties the language teachers usually face are vocabulary, fluency, in which non-native English teachers are in a disadvantage, grammar and listening and reading skills due to the lack of practice. To meet the language teachers’ expectations some actions such as supplementation the language teachers with appropriate amount of practice of receptive and productive skills, usage of discourse analysis to advance the teachers’ linguistic skills and enlarging their socio-cultural information with the help of texts for reading and listening are to be done. Moreover, the course includes elements of test tasks in the format of tasks of the unified state exam in English, as well as several international exams of the appropriate level. In the process of studying according to the course program, foreign language teachers increase the level of linguistic and cultural competence by working with texts containing material of a linguistic and cultural orientation. The results of final test and evaluation prove the effectiveness of the proposed and further described ideas.
Список литературы
-
Boronenko, T. A., & Fedotova, V. S. (2020). Digital mentoring: are teachers ready to participate in the formation of digital literacy of schoolchildren? [Tsifrovoe nastavnichestvo: gotovy li uchitelya uchastvovat' v formirovanii tsifrovoy gramotnosti shkol'nikov?]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik, (4), 33-44. https://doi.org/10.20323/1813-145Kh-2020-4-115-33-44
-
Byundyugova, T. V., Babikova, A. V., & Kornienko, E. V. (2021). Formation and development of digital literacy of the population based on visualization technologies.International journal of media and information, 6(1), 57-65. https://doi.org/10.13187/ijmil.2021.1.57
-
Cohen, A. D. (1998). Strategies in Learning and Using a Second Language. London, New York: Longman
-
Derevyanchenko, E. A., & Ustinova, T. V. (2020). Raising of critical intercultural awareness in foreign language teachers’ education [Formirovanie kriticheskoy osoznannosti v mezhkul'turnoy kommunikatsii pri podgotovke uchitelya inostrannogo yazyka]. Gumanitarnye issledovaniya, (1), 100-103. https://doi.org/10.36809/2309-9380-2020-26-100-103
-
Ellis, R. (1987). Second Language Acquisition. Oxford University Press
-
Hughes, A. (2003). Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
-
Lindsay, C., & Knight, P. (2006). Learning and Teaching English. Oxford University Press
-
Mai, D. Kh., & Borytko, N. M. The university lecturer’s innovation culture in digital age [Innovatsionnaya kul'tura prepodavatelya universiteta v tsifrovuyu epokhu]. Pedagogika, (4), 46-51. https://doi.org/10.35211/2500-2635-2021-4-48-46-51
-
Malyutina, E. A., & Obremko, O. G. (2020). The Problem of Developing Cultural Self-Identity in Adults Learning a Foreign Language [Problema razvitiya kul'turnoy samoidentichnosti pri ovladenii inostrannym yazykom vzroslymi]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 460, 202-212. https://doi.org/10.17223/15617793/460/24
-
Mikhaylova, T. V., & Duysekova, K. K. (2019). Foreign language teaching linguacultural approach [Obuchenie inostrannomu yazyku: lingvokul'turologicheskiy podkhod]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. Obrazovanie i pedagogicheskie nauki, (4), 122-135
-
Nunan, D. (1988). Lerner-Centred Curriculum. Cambridge University Press
-
Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2005). Professional Development of Language Teachers. Cambridge University Press
-
Savina, A. G., Malyavkina, L. I., & Shmarkova, L. I. (2018). Actualization of the concept “Digital Literacy” in the contextof national digital space of Russian Federation [Aktualizatsiya ponyatiya “tsifrovaya gramotnost'” v kontekste formirovaniya natsional'nogo tsifrovogo prostranstva RF]. Vestnik ORELGIET, (1), 79-84
-
Skinner, D. (2010). Effective Teaching and Learning in Practice. Bloomsbury Academic
-
Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford University Press
-
Tareva, E. G., Schepilova, A. V., & Tarev, B. V. (2017).Intercultural content of a foreign language textbooks: concept, texts, practices. Xlinguae, 10(3), 246-255. https://doi.org/10.18355/XL.2017.10.03.20
-
Tomczyk, Ł., & Eger, L. (2020). Online Safety as a New Component of Digital Literacy for Young People.Integratsiya obrazovaniya = Integration of Education, 24(2), 172-184. DOI: https://doi.org/10.15507/1991-9468.099.024.202002.172-184
-
Vishnyakova, E. A., & Vishnyakova, O. D. (2020). Soubriquet nomination as referred to cultural awareness and intercultural competence. Training, Language and Culture, 4(3), 21-30. https://doi.org/10.22363/2521-442X-2020-4-3-21-30
-
Voevoda, E. V. (2020).Intercultural communication in multicultural education space. Training, Language and Culture, 4(2), 11-20. https://doi.org/10.22363/2521-442X-2020-4-2-11-20
-
Vouillemin, D. (2029). Teaching digital literacy (a review). Training, Language and Culture, 3(2), 104-107. https://doi.org/10.29366/2019tlc.3.2.8
-
Wallace, S. (2007). Teaching, Tutoring and training in the Lifelong Learning Sector. Learning Matters Ltd
-
Yalden, J. (1987). Principles of Course Design for Language Teaching. Cambridge University Press
-
Yule, G. (2006). The study of language. Cambridge: Cambridge University Press
-
Záhorec, J., Hašková, A., & Munk, M. (2019). Teachers’ Professional Digital Literacy Skills and Their Upgrade. European Journal of Contemporary Education, 8(2), 378-393. https://doi.org/10.13187/ejced.2019.2.378 www.ejournal1.com #2
-
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1996). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge University Press